New Holland High Efficiency Heat Rejection System
Firma z logo niebieskiego liścia dostała wyróżnienie międzynarodowych targów SIMA 2017 za innowacyjny zespół chłodzący silnika. Rozwiązanie pod nazwę High Efficiency Heat Rejection System ma przede wszystkim na celu obniżyć energochłonność układu odprowadzającego ciepło w jednostce napędowej pojazdów rolniczych.
Tradycyjny system chłodzenia nowoczesnego ciągnika czy maszyny rolniczej składa się przynajmniej z czterech segmentów. Poza głównym chłodziwem w pakiecie znajdziemy radiatory: powietrza doładowania, oleju przekładniowo-hydraulicznego i czynnika klimatyzacyjnego. Często jest także stosowana chłodnica paliwa.
New Holland postanowił uprościć szereg umieszczonych za wentylatorem radiatorów do dwóch. Pierwszy z nich to podstawowa chłodnica objęta tzw. pętlą wysokiej temperatury. Drugi, podobnej wielkości radiator odpowiadać ma z kolei za wszystkie pozostałe czynniki wymagające odprowadzenia ciepła.
Co ciekawe, przez drugi segment przepływać będzie to samo chłodziwo, co przez blok i głowicę silnika. Wcześniej jednak odbierze ono ciepło ze zlokalizowanych w innych miejscu, odpowiedzialnych za poszczególne układy wymienników ciecz-ciecz. Jest to tzw. linia niskotemperaturowa.
W obwodzie tym znajduje się elektrycznie napędzana pompa. Wydatek przetłaczanego przez nią chłodziwa zależy od aktualnych, zmieniających się w sposób ciągły potrzeb. Na podstawie sygnałów z czujników temperatury poszczególnych modułów ustalane są nie bieżąco proporcje natężenia przepływu chłodziwa przez wymienniki, a także zapotrzebowanie sumaryczne.
Dzięki systemowi High Efficiency Heat Rejection System rozmiar pakietu chłodnicowego jest znacznie mniejszy, a tym samym dużo mniejsze zapotrzebowanie na moc zgłasza wentylator. Mniejsza przestrzeń zajmowana przez radiatory to także większa elastyczność w gospodarowaniu miejscem pod maską silnika.
Trzeba jednak zauważyć, że w systemie pojawiają się dodatkowe elementy. Radiatorów powietrze-ciecz jest znacznie mniej, ale instalacja została rozbudowana o wymienniki ciecz-ciecz, których w standardowym rozwiązaniu nie ma. Elementy te jednak można niemalże dowolnie umieszczać, przez co ich zagospodarowanie jest praktyczniejsze. Ponadto są one bardziej kompaktowe w porównaniu do ich odpowiedników powietrze-ciecz. Jak zapewnia producent wymienniki płytkowe ciecz-ciecz cechują się większą wydajnością przy tej samej objętości.