Krampe ProBody 760
Niemiecki producent przyczep proponuje nową wywrotkę skorupową. Jej wprowadzeniu przyświecało zwiększenie efektywności transportu. Nie jest to kolejny przedstawiciel już dostępnej serii w marce Krampe, lecz całkowicie nowa konstrukcja.
Jak zaznacza producent, bardzo dobrą stabilność wanny z burtami o wysokości 2 m osiągnięto dzięki innowacyjnemu opatentowanemu wygięciu burt i całkowicie przeprojektowanej ramie, wzmocnionej profilami wycinanymi laserowo. Takie rozwiązania konstrukcyjne nie tylko znacznie zwiększyły sztywność przyczepy, ale też pozwoliły na zmniejszenie masy własnej pojazdu. Ze standardowymi oponami w rozmiarze 650/55R26.5 waży ona na pusto 8,06 t. Co więcej, konstrukcja jest zoptymalizowana pod kątem automatycznego spawania z wykorzystaniem robotów. Warto wspomnieć również o nachylonej do przodu ścianie frontowej z panoramicznym wziernikiem. To dzięki niej oraz swojej zoptymalizowanej konstrukcji wywrotka daje większą pojemność transportową przy jednoczesnej mniejszej masie własnej. Nachylenie przedniej ściany ułatwia też zsuwanie się ładunku, zapewniając tym samym szybsze i bezpieczniejsze opróżnianie. Hydrauliczna tylna klapa uzupełnia konstrukcję wanny i poprawia funkcjonalność przyczepy.
Nowy model wywrotki dysponuje w opcji maksymalnym możliwym rozmiarem opon 710/55R34. Wanna wykonana jest z dwóch rodzajów stali. To, w połączeniu z wyrafinowanym wygięciem bocznym, ma na celu optymalizację sztywności. Dlatego potrzebny jest tylko jeden słupek z każdej strony ściany bocznej. Podłogę wanny tworzy jeden fragment stali. Ściany są również złożone w jedną całość ze wszystkimi załamaniami i zespawane wzdłużnie z dolną częścią na środkowej wysokości za pomocą lasera. Daje to wannę o wysokości 2, długości 8 i szerokości z tyłu 2,32 oraz z przodu 2,22 m. Całkowita objętość przyczepy wynosi 34,3 m3. Krampe opcjonalnie dostarcza przystawki o wysokości 30 cm, co zwiększa pojemność do 40 m3. W górnej części skorupy, zakończonej wyginaną koroną ramy z nachyleniem spadku, firma zastosowała drobnoziarnistą stal S700 o wyjątkowo wysokiej wytrzymałości, natomiast na dole użyto stali S355. W obu przypadkach blachy mają grubość 4 mm. Są one spawane laserowo.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 07-08/2024 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ