Silnik o mocy maksymalnej 652 KM, heder o szerokości roboczej 12,5 m i zbiornik ziarna o pojemności 14 500 l. To parametry flagowego przedstawiciela najnowszej serii CR marki New Holland. Czy to największy kombajn na świecie, jaki kiedykolwiek zbudowano?
Bijący rekordy kombajn CR10.90 wyposażony jest w unikalną technologię New Holland - Twin Rotor® która, oparta jest na dwóch wysokowydajnych rotorach połączonych z systemem DFR (Dynamic Feed Roll™). Rozwiązanie to...
Według producenta bezdyskusyjnie. Naszym zdaniem maszyna ta z pewnością ma do tego tytułu predyspozycje. Potwierdzamy bowiem, że kombajnu o większej mocy silnika dotychczas nie skonstruowano. Jak się okazuje, liczba koni jednostki napędowej to kluczowy parametr decydujący o przynależności maszyny do klasy jej wielkości wyrażonej na dziś w skali od 1 do 10. Takiej odpowiedzi udzielił nam odpowiedzialny za segment kombajnów zbożowych w koncernie New Holland Hedley Cooper. Jego zdaniem flagowa maszyna z oznaczeniem CR 10.90 to pierwszy na świecie kombajn klasy 10. Mówiąc o wielkości kombajnu, z pewnością nie chodzi o jego gabaryty, tylko o przepustowość. New Holland CR 10.90 podczas premierowego pokazu polowego w brandenburskim Passow przy zbiorze pszenicy ozimej o średnim plonie 7,5 t/ha i wilgotności 12% osiągał wydajność omłotową ziarna 60-70 t/h. To wprawdzie blisko 15 t/h mniej od aktualnego rekordu Guinnessa ustanowionego przez głównego konkurenta, ale z oceną porównawczą wstrzymajmy się do planowanej próby pobicia tego wyniku przez najnowszy okręt żniwny marki New Holland. Trudno bowiem zestawiać osiągi kombajnu podczas pokazów dla dziennikarzy z misternie przygotowanym przedsięwzięciem w celu ustanowienia rekordu.
Imponująca rura rozładowcza
New Holland CR 10.90 to flagowy przedstawiciel rodziny składającej się z sześciu nowych modeli. Pozostałe kombajny to zmodernizowane, obecnie dostępne na rynku okręty żniwne. Przypomnijmy, że przedostatnia premiera nowych modeli serii CR miała miejsce na targach Agritechnica w 2014 roku. Czym się zatem różni seryjnie produkowany flagowy kombajn z oznaczeniem CR 9090 od mającej go zastąpić niebawem maszyny o symbolu CR 90.90? Przede wszystkim kabiną. Miejsce pracy operatora zostało istotnie zmienione. Nowa kabina o nazwie Harvest Suite Ultra ma objętość 3,7 m3. To blisko o 0,6 m3 przestrzeni więcej od obecnie oferowanej w maszynach typu CR. Po prawej stronie fotela operatora uwagę przykuwa nowy panel obsługowy z zapożyczonym z serii CX 5000 i CX 6000 dżojstikiem CommandGrip i piktogramem kombajnu, na który naniesiono przyciski. Są one w przemyślany sposób zlokalizowane zależnie od funkcji w odpowiedniej strefie roboczej. Sama sylwetka kabiny uległa zmianie na bardziej nowoczesną. Zmodernizowany został zarówno jej podest, jak i dach. Nietrudno dostrzec zmodyfikowany design lamp drogowych i roboczych. Te ostatnie zostały efektownie wkomponowane w linię dachową.
Poza nową kabiną w oczy rzuca się też imponujących rozmiarów rura rozładunku ziarna. Jej długość to 10 m. Pozwala ona swobodnie napełniać zarówno niskie, jak i wysokie środki transportowe także przy największym w ofercie zespole żniwnym o szerokości roboczej 12,5 m. Przenośnik wygarniający nasiona ze zbiornika jest hydraulicznie składany. Dzięki temu maszyna zachowuje możliwie kompaktowe rozmiary w czasie garażowania. Na końcu rury znajdziemy także siłownik elektryczny do korekty kierunku strumienia ziarna. W ten sposób możemy efektywniej napełnić środek transportowy albo przeciwdziałać porywom wiatru przy lekkim plonie. Nowa rura pozwala przemieszczać ziarno z wydajnością 142 l/s.