W 1999 r. taśmy montażowe fabryki kombajnów w Płocku opuściły pierwsze żółto-czarne maszyny z logo New Holland. Jeden z 20 pierwszych egzemplarzy serii informacyjnej modelu TC59 Bizon trafił do znanego Kombinatu Rolniczo-Przemysłowego w Manieczkach koło Śremu w województwie wielkopolskim. Kombajn odwiedziliśmy podczas omłotu rzepaku ozimego.
Zanim w płockiej fabryce rozpoczęto pełnowymiarową produkcję szybko zdobywających polski rynek modeli TC54 i TC56, uruchomiono testowy montaż maszyn z oznaczeniem TC59 Bizon z podzespołów dostarczonych z zakładu w brazylijskiej Kurytybie. W 1999 r. zbudowano 20 sztuk, zaś do 2001 r. powstało łącznie ok. 150 tych kombajnów. Większość maszyn z tej puli wyeksportowano na Białoruś. Za ich dystrybucję na nasz kraj odpowiadała ówczesna firma Pertron (obecnie Perkoz) z Brodnicy w województwie kujawsko-pomorskim.
Trwają pokazy New Holland, podczas których pod kontrolą systemu precyzyjnego rolnictwa PLM prezentowane są maszyny wykorzystywane w czasie żniw: kombajny zbożowe, prasy zwijające oraz kilka serii ciągników. - Pokazy Demo Tour...
Pasy napinane powietrzem
Kombajn zakupiony przez należący obecnie do grupy Mróz Kombinat Rolniczo-Przemysłowy Manieczki przez niespełna 15 lat użytkowania nakręcił 5500 mth na silniku. Każdego roku wymłaca ok. 350 ha ozimin: rzepaku, jęczmienia, pszenżyta i pszenicy. W pierwszych latach pracy w Manieczkach wykorzystywany był także przy zbiorze kukurydzy. W czasie naszej wizyty New Holland TC59 Bizon zbierał rzepak ozimy o plonie 4,2 t/ha i wilgotności 8,3%. Kombajn przy zachowaniu strat ziarna na właściwym poziomie uzyskał w tych warunkach wydajność 1,1 ha/h, spalając 18 l oleju napędowego na hektar przy wyłączonej sieczkarni słomy. W grupie Mróz posiadającej ponad 7000 ha areału pod zasiewami 15-letniemu weteranowi towarzyszą w żniwach cztery młodsze i wydajniejsze maszyny typu CX tej samej marki.
Cechą charakterystyczną kombajnu TC59 Bizon jest rozbudowana instalacja pneumatyczna. Wytworzone przez wysokowydajną sprężarkę jednotłokową powietrze magazynowane jest w obudowie przedniego mostu maszyny. Służy ono przede wszystkim do elektropneumatycznego załączania napędu zespołu żniwnego, młocarni, układu rozładunkowego oraz uruchamiania mechanizmu zwrotnego hedera i przenośnika pochyłego. Niecodziennym widokiem są bowiem zasilane sprężonym powietrzem siłowniki do napinania pasów bądź zwierania tarcz sprzęgieł. Takie rozwiązanie rodem z Brazylii uwarunkowane jest łatwością serwisowania pneumatyki w porównaniu z hydrauliką w krajach, gdzie panuje dość niska kultura techniczna. Jak się później okazało, w naszych warunkach klimatycznych takie rozwiązanie nie przyjęło się i produkowane już na szerszą skalę modele TC54 i TC56 oraz ich następcy miały już główne podzespoły załączane elektrohydraulicznie. W czasie 15-letniego użytkowania kombajnu TC59 Bizon w Manieczkach nie było jednak żadnych problemów wynikających z zastosowania sprężonego powietrza do uruchamiania hedera, młocarni czy wysypu.