John Deere X9. Jelonek z dwoma rotorami
Podczas targów Agritechnica 2019 światło dzienne ujrzał po raz pierwszy kombajn marki John Deere z dwoma wzdłużnymi rotorami młócąco-separującymi. Szczegóły konstrukcyjne tego projektu wciąż owiane są wielką tajemnicą.
Wiadomo, że serce maszyny zbudowane jest z: poprzecznego bębna zasilającego, dwóch wzdłużnych wirników z poosiowym przepływem masy oraz poprzecznego bębna wygarniającego. Ich elementy robocze wyglądają podobnie do tych, które znamy z jednorotorowej serii S.
Firma John Deere zaprezentowała obok kombajnu jednotonową próbkę zboża wymłóconego przez nowy kombajn. Jak podaje producent z logo skaczącego jelenia, maszyna uzyskała w tym roku średnią wydajność zbioru powyżej 100 t/h.
John Deere S780i z kamerami zwiększającymi wydajność do 20%
Nam udało się dodatkowo dowiedzieć, że wynik ten osiągnięto w Danii podczas omłotu pszenicy ozimej o plonie powyżej 10 t/ha, wysokiej przeciętnej wilgotności nasion 20%, a zużycie paliwa kształtowało się na poziomie niespełna 1,5 l na tonę ziarna.
Amerykański koncern z Moline podkreśla, że uzyskał znaczny wzrost wydajności przy jednoczesnej poprawie wymiarów maszyny. Przeprojektowano bowiem gruntownie układ napędowy, dzięki któremu John Deere X9 mieści się w szerokości roboczej poniżej 3,5 m przy szerokości przednich opon 71 cm. Rozwiązanie to zostało wyróżnione srebrnym medalem targów Agritechnica 2019.
Moc silnika, pojemności zbiornika ziarna, długość i średnica rotorów? Przedstawiciele producenta niestety nie udzielają póki co odpowiedzi na te pytania.