Wyjątkowy ciągnik zyska drugie życie
Prototyp ciągnika gąsienicowego Piast, który jest unikatem na światową skalę i jednym z najcenniejszych eksponatów w zbiorach Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, zyska drugie życie.
Renowacja i przywrócenie pełnej sprawności technicznej ciągnika gąsienicowego Piast będą możliwe dzięki dofinansowaniu, jakie muzeum uzyskało ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Dotacja wyniesie 50 tys. zł przy całkowitej wartości zadania wynoszącej 134 tys. 500 zł.
Nowe pojazdy rolnicze coraz bardziej zwalniają. Są nowe dane
Projekt dotyczy jedynego zachowanego prototypowego rolniczego ciągnika gąsienicowego G-752 Piast. To bardzo cenny element kolekcji zbiorów związanych z użyciem w rolnictwie ciągników gąsienicowych.
"Jego uruchomienie stanowi niepowtarzalną okazję na przywrócenie możliwości zobaczenia w naszym kraju pracy takiego ciągnika w jego środowisku naturalnym. Obiekt będący przedmiotem tego zadania to unikatowe świadectwo dynamicznego rozwoju polskiej myśli technicznej z końca lat 60. XX wieku. Ciągnik Piast, zgodnie z ideą, miał być nowoczesną i ekonomiczną maszyną, która miała zastąpić na polskich polach wysłużone ciągniki produkcji radzieckiej" - czytamy w serwisie informacyjnym szreniawskiego muzeum.
Jak podkreślono, jest to konstrukcja nowatorska, wyposażona w nowoczesny jak na tamte czasy ekonomiczny silnik, skrzynię biegów krajowej konstrukcji, samooczyszczające się gąsienice jezdne, przestronną oszkloną, dwuosobową kabinę dla operatora oraz mocny tylny układ zawieszenia maszyn i narzędzi rolniczych, sterowany hydraulicznie.
"Niestety, ze względów politycznych i ekonomicznych, ciągnik nie został nigdy dopuszczony do produkcji seryjnej. Powyższy egzemplarz prototypu ciągnika gąsienicowego Piast stanowi unikatowy w skali kraju i świata egzemplarz maszyny. Do dnia dzisiejszego niewiadomym nam jest o jakimkolwiek zachowanym egzemplarzu tego modelu w Polsce" - napisali muzealnicy.
- Informacje dotyczące nowości na rynku maszyn rolniczych znajdziesz w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ