Valtra S374 - test RPT
AVT i dwa zakresy jazdy
Valtra ma ciekawe możliwości sterowania zarówno pracą silnika, jak i przekładni. Moment obrotowy z silnika na koła przekazuje przekładnia bezstopniowa CVT o skróconej nazwie koncernowej – AVT (czyli AGCO Variable Transmission). Przekładnia ta ma dwa zakresy prędkości: polowy i szosowy. Do zmiany zakresu służy przycisk umieszczony w przedniej części prawej konsoli, tuż przy stacyjce. Producent zaleca włączanie trybu polowego zawsze podczas pracy na polu, a jazdę w trybie szosowym na czas przejazdów z dużymi prędkościami. Tryb polowy umożliwia rozpędzenie ciągnika do 30 km/h; szosowy w zależności przepisów w danym kraju. W Polsce to 40 km/h, natomiast maksymalna możliwa prędkość Valtry S-374 wynosi 50 km/h.
W celu wyboru trybu pracy przekładni mamy dwie możliwości: może to być sterowanie ręczne albo automatyczne. W przypadku pracy w trybie automatycznym (tryb domyślny – dostępny zawsze po uruchomieniu silnika) odbywa się poprzez pedał przyspieszenia. Jest on odpowiedzialny głównie za sterowanie przekładnią (prędkością jazdy) i wraz z żądaniem jej zwiększenia (poprzez większe wciśnięcie pedału) reaguje także silnik – automatycznym wzrostem obrotów, co pozwala zwiększać prędkość jazdy ciągnika. W przypadku pracy w trybie automatycznym przekładni możemy wybrać stałą prędkość zarówno jazdy, jak i obrotów silnika, korzystając z obu tempomatów. W trybie automatycznym przekładni system stara się utrzymać zadaną prędkość jazdy, realizując to zadanie przy jak najniższych obrotach silnika, co ma na celu ograniczenie zużycia paliwa. W tym trybie istnieje także możliwość sterowania prędkością obrotową silnika poprzez pokrętło gazu ręcznego.
Tryb ręczny sterowania przekładnią (prędkością jazdy) odbywa się osobno, manualnie przez operatora, dźwignią umieszczoną w prawym podłokietniku. Zaleca się – przed włączeniem trybu ręcznego – ustawienie tej dźwigni na najmniejszym (najbliższym operatora) położeniu. Z kolei prędkość obrotowa silnika jest regulowana poprzez pedał przyspieszenia. Na obroty silnika mamy także wpływ poprzez pokrętło gazu ręcznego na prawej konsoli; można je również zdefiniować poprzez...
Więcej w RPT nr 3/2017 - zaprenumeruj!