Valtra - piąta generacja serii A na 70-lecie
Firma Valtra kończy w 2021 roku 70 lat. O ile w 1951 roku temu koncentrowano się na podstawowej mechanizacji rolnictwa, to później większość zagadnień branych pod uwagę przy konstruowaniu nowoczesnych ciągników dotyczyła zwiększania mocy, możliwości przeniesienia jej na glebę, zwiększania wydajności oraz bezpieczeństwa pracy.
Dotychczasowe technologie i usługi firmy Valtra zawsze były w stanie sprostać wymaganiom klientów, choć największych osiągnięć firma dokonała w ciągu ostatnich 10 lat. Fiński producent kreuje pogląd, że w najbliższych latach, równie ważna jak techniczne aspekty ciągników i maszyn rolniczych, stanie się cyfryzacja i technologia rolnictwa precyzyjnego.
Valtra G135 zdobywcą iF Design Award
- Postęp, który rozpoczął się 70 lat temu, wciąż trwa i nabiera tempa. Dzięki wytrwałej pracy nad rozwojem produktów stworzyliśmy już piątą generację ciągników. Teraz nasi klienci oczekują od firmy Valtra inteligentnych rozwiązań. Realizujemy duże inwestycje w naszej fabryce w Suolahti w Finlandii. Właśnie uruchomiliśmy nowe centrum logistyczne, a tego lata rozpocznie się budowa nowej lakierni - mówi Jari Rautjärvi dyrektor zarządzający firmy Valtra.
Na pole i do lasu
Valtra, znana dawniej pod nazwą Valmet, rozpoczęła seryjną produkcję ciągników w 1951 roku w Jyväskylä w Finlandii. Pierwszym modelem był Valmet 15, który, jak sama nazwa wskazuje, miał 15 koni mechanicznych i został zaprojektowany tak, aby zastąpić konia w małym gospodarstwie.
Od samego początku zwracano uwagę na potrzeby klientów i wprowadzono rozwiązania konstrukcyjne, z których Valtra jest nadal znana: spory prześwit, co sprawiło, że ciągniki były uniwersalne, gdyż mogły poza polami pracować także w lasach, jak również wykonywać zadania związane z utrzymywaniem dróg.
Wyjątkowe opony dla Valtry od Trelleborga
Ciągniki na zamówienie
Firma Valtra zawsze utrzymywała szczególnie bliskie relacje z klientami. Na początku lat 90. wprowadzono system zamówień klienckich. Oznaczało to, że ciągniki nie były wytwarzane „na magazyn”, ale dla konkretnego klienta, z wyszczególnionymi w zamówieniu cechami.
Dzięki temu producent zawsze posiadał dokładne informacje na temat potrzeb klientów. Również z tego powodu, że znacząca część pracowników Valtry wywodzi się ze środowiska rolniczego i naprawdę dobrze rozumie potrzeby rolników.
Ukierunkowanie na wymagania klienta stanowi ważny punkt w działaniach firmy także i dziś. Stało się to tak ważną częścią procesu projektowania, że klienci są integralną częścią procesu opracowywania m.in. ciągników czwartej generacji oraz wielokrotnie nagradzanego podłokietnika SmartTouch.
Zarówno urządzenia 4. generacji, jak i łatwy w obsłudze SmartTouch stały się bestsellerami, zdobywając znaczącą liczbę nagród branżowych.
Valtra Serii G wygrała konkurs Tractor of the Year 2021 w kategorii Best Utility
Dzisiaj ukierunkowanie firmy Valtra na klienta przejawia się w szerokiej gamie dostępnych akcesoriów i wariantów, jak również w opcji Unlimited Studio, gdzie 1 na 3 ciągniki produkowane w fabryce w Suolahti dostosowuje się obecnie do dokładnej specyfikacji klienta. Budowane na zamówienie rozwiązania Valtra są wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach - w tym w rolnictwie, obsłudze technicznej lotnisk, a nawet w służbach obronnych. Wysokie skupienie na potrzebach klientów można zmierzyć tempem rozwoju usług serwisowych i cyfrowych takich jak Valtra Connect. Obecnie Valtra wkłada dużo energii do działań mających na celu dalsze doskonalenie usług i ciągników zgodnie z potrzebami klientów.
Nowe wyzwania - zmiany standardów
Wymagania dotyczące rolników i mające na celu coraz wyższe normy środowiskowe oraz zmiany warunków pogodowych i rolnych stawiają przed rolnikami nowe wyzwania.
- Czynniki takie jak zmniejszenie zużycia nawozów i oprysków oraz potrzeba poprawy produktywności gleby stymulują rolnictwo precyzyjne, które z kolei poprawia rentowność. Nasi klienci potrzebują inteligentnych maszyn i bezproblemowego transferu danych pomiędzy maszynami a oprogramowaniem do zarządzania gospodarstwem. Rozwiązania firmy Valtra - takie jak SmartTouch, automatyczne prowadzenie Valtra Guide i usługi inteligentnego rolnictwa takie jak Valtra Connect – pomagają rolnikom osiągnąć te cele. Udział inteligentnych rozwiązań szybko rośnie, a Valtra stoi na czele tego ruchu - wyjaśnia Mikko Lehikoinen, dyrektor ds. marketingu firmy Valtra.
Valtra – nowa seria G, pomiędzy A i N. Czy nowy kompakt po(d)bije ciągnikowy rynek?
Jubileuszowy model serii T
Valtra będzie świętować 70-lecie na różne sposoby. Jeden z nich to wyprodukowanie nowych, specjalnie wyposażonych ciągników w liczbie 70 sztuk. Aby uczcić swoją 70. rocznicę, Valtra wyprodukuje 70 specjalnie wyposażonych ciągników „Limited Redition”. Te rocznicowe modele są dostępne w serii T (od T174e do T254) i będą sprzedawane na całym świecie.
Specjalnie wyposażone jubileuszowe modele wykończono metalicznym lakierem w kolorze głębokiej czerwieni przypominającej o korzeniach firmy Valtra sprzed 70 lat. Kolor czerwony przewija się także w detalach ciągnika, w tym w szwach skórzanej tapicerki i w oświetleniu wnętrza. Jubileuszowy model zdobią czarne felgi i plakietka z nazwą „Limited Redition”.
Valtra wprowadza piątą generację serii A
Nie jest tajemnicą, że firmy często tworzą nowości, kreują zmiany, jak i reorganizują się oraz publikują takie informacje w okolicy różnych jubileuszy. Tak jest i tym razem. Valtra w 70. rocznicę rozpoczęcia produkcji fińskich ciągników, poinformowała o kolejnej zmianie modeli ciągników rolniczych znanej serii A.
W tym wyjątkowym roku Valtra wprowadza spore zmiany nie tylko w modelach, ale i w strukturze firmy i fabryki. Obecnie Valtra serii A, doczekała się modernizacji. W ofercie są już dostępne ciągniki Valtra serii A piątej generacji. Jak podaje producent, nowe ciągniki gamy skupiającej pojazdy o najniższej mocy zostały zmodernizowane zgodnie z uwagami klientów.
Valtra serii A - siedem modeli
Nowe modele Valtry serii A to: A75/A85/A95/A105/A115/A125 i A135. Pierwsze trzy mają 3-cylindrowe silniki typu 33-MBTN-D5, a pozostałe mają motory 4-cylindrowe 44-MBTN-D5. Pojazdy mają silniki o mocach maksymalnych identycznych jak w oznaczeniach modeli, które są podawane w koniach mechanicznych. Generalnie moc dla modeli czterocylindrowych wzrosła o 5 KM, w porównaniu do poprzedniej generacji Valtry A.
Producent podaje poza mocami - zróżnicowane maksymalne momenty obrotowe osiągane przez silniki poszczególnych modeli. Nowa Valtra A75 generuje 315 Nm, A85 - 350 Nm, A95 - 355 Nm. Wśród 4-cylindrowych jednostek maksymalne momenty obrotowe kształtują się następująco: dla Valtry A105 - 435 Nm, A115 - 455 Nm, A125 - 520 Nm, A135 - moment o wielkości 540 Nm.
Pojazdy mają zróżnicowane wymiary. Pierwsza trójka ma podwozie typu C2 (oznaczenie techniczne) o rozstawie osi 2250 mm, handlowo z przypisaną literą S (small - z ang. mały). Ciągniki A105 i A115, mają podwozie w rozmiarze C3 (osie oddalone o 2430 mm), oznaczane jako M (z ang. medium, czyli średnie). Pozostałe dwa modele są zbudowane w typie C4 (L - z ang. large - duży). Największe podwozia Valtry serii A mają rozstaw osi 2500 mm i przekładnię Valtra Power Shuttle 12/12. W każdej przekładni opcjonalnie są możliwe biegi pełzające.
Trzy przekładnie i reduktor
Dla wszystkich modeli w standardzie jest montowana przekładnia mechaniczna 12/12, zawierająca 2 zakresy wybierane mechanicznie (dźwignią): A,B z sześcioma biegami, także „wrzucanymi” dźwignią. Przekładnia ma elektrohydrauliczny rewers. W opcji dla modeli Valtra A75, A85 i A95 znajdują się przekładnie Powershift – Hitech2, oferujące także 2 zakresy i 6 biegów, ale dodatkowo z półbiegiem (wzmacniaczem momentu), przełączanym elektrohydraulicznie (przyciskiem) pod obciążeniem, otrzymujemy 24 przełożenia w przód i tyle samo w tył.
W przypadku opcji dla A105 i A115, poza mechaniczną dostępna jest przekładnia HiTech4, z czterema zakresami i czterema biegami na każdym z zakresów, sterowana przyciskami (16/16) z rewersem elektrohydraulicznym. Dla bardzo wymagających można przekładnię tę zamówić z biegami pełzającymi (z tzw. Creeperem), uzyskamy wówczas 32/32 biegi z rewersem i możliwością poruszania się z prędkościami rzędu poniżej 100 metrów na godzinę.
- Modeli z serii A można teraz pod wieloma względami używać jeszcze wydajniej i wygodniej. W kilku modelach dostępna jest przekładnia Powershift, w modelach GL zmodernizowaliśmy podłokietnik ładowacza czołowego, modele czterocylindrowe mają o pięć koni mechanicznych więcej niż dotychczas, a interwały serwisowe wydłużyliśmy do 600 godzin - zapewnia Marko Ojalehto, specjalista firmy Valtra ds. marketingu produktów odpowiedzialny za nową serię A.
Obecność lepszej przekładni w mniejszych modelach serii A, pozwoli na lepsze parametry pracy ciągników w polu, jak i umożliwi przejazdy transportowe przy niższych obrotach silnika, czyniąc ciągniki bardziej ekonomicznymi. Modele w kompletacji z przekładnią HiTech2 mają do dyspozycji 24 przełożenia do przodu i tyle samo biegów wstecznych. Dodatkowo wszystkie modele serii A mogą być wyposażone w reduktor (Creeper).
Jak wyjaśnia Valtra - ponad połowa ciągników serii A jest sprzedawana wraz z fabrycznym ładowaczem czołowym. To dlatego firma wprowadziła kilka modernizacji, sprawiających, że praca z tym dodatkowym osprzętem jest prostsza i bardziej komfortowa. Pojawiła się przekładnia Powershift i ulepszone podłokietniki sterowania znane z modeli HiTech4.
- Ewolucja ciągników Valtra serii A, wiąże się z strategią realizacji sugestii klientów. Do oferty wraca ciągnik o mocy 75KM, (A74 nie posiadał SCR). Najmniejsze modele będą wyposażane w przekładnię z półbiegiem. Najczęściej wybierane ciągniki serii A - HiTech4, zyskują nowe opcje, a największe są prawdopodobnie najprostszymi ciągnikami w zakresie mocy 125-135 KM na rynku, co oznacza, że świetnie sprawdzają się w dedykowanych zadaniach (np. wóz paszowy, przyczepa leśna). Oferta serii A częściowo pokrywa się z nową serią G5, gdzie klient zawsze otrzymuje przekładnię typu Powershift z 6 półbiegami oraz możliwość amortyzowanej osi czy rozwiązań rolnictwa precyzyjnego - omawia pokrótce nową serię ciągników Sebastian Karasiewicz z Valtra Polska.
Stage V bez recyrkulacji spalin
Wszystkie silniki montowane w nowych Valtrach serii A spełniają normy emisji spalin Stage V. Producent, w celu ograniczenia emisji, zamontował filtr cząstek stałych i układ SCR. Ciągniki nie mają układu recyrkulacji spalin (EGR). Inżynierowie przystosowali silniki i transmisje do rzadszych przeglądów. Obecnie nowe ciągniki serii A mają interwał serwisowy zwiększony do 600 godzin.
Firma Valtra przystosowała ciągniki także do wymagań dotyczących układów hamulcowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ciągniki muszą być kompatybilne z przyczepami wyposażonymi w dwuobwodowy układ hamulcowy, albo pneumatyczny, albo hydrauliczny. Seria A zawiera traktory oferowane z układem hamulcowym dla przyczep, wybranym przez nabywcę.
Zmieniony design - inna maska i koła
Nowa seria A zawiera kilka zmian wizualnych. Do odświeżonego designu możemy zaliczyć np. inną konstrukcję maski silnika oraz zmieniona zostałakonstrukcja kół i standardowo montowane charakterystyczne dla Valtry tylne światła LED. W opcji producent może wyposażyć błotniki ciągników w dodatkowe przyciski załączania WOM-u, w przypadku wyposażenia HiTech4. W celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowania i przechowywania ciągników można w opcji doposażyć Valtry serii A w wyłącznik prądu w stacyjce. Dla większych gospodarstw (choć nie tylko) Valtra może być wyposażona w telematykę - monitoring parametrów roboczych pojazdu - Valtra Connect.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ