Valtra – nowa seria G, pomiędzy A i N. Czy nowy kompakt po(d)bije ciągnikowy rynek?
Valtra dołącza do swojej oferty kolejną gamę ciągników. Jest nią seria G, czyli ciągniki piątej już generacji. Zawiera ona 4 modele. Producent spozycjonował nową serię pomiędzy serią A i serią N.
Nowa seria ciągników rolniczych Valtra G, ma po części zastąpić ciągniki mniejszych mocy dotychczasowej i mocno rozbudowanej serii N. Jej modele uszeregowano pomiędzy serią A i serią N.
Dwie charakterystyki silnika
Nowa seria G ciągników Valtra zawiera cztery podstawowe modele z silnikami o mocach od 105 do 135 KM. Seria ma modele: G105/G115/G125 i G135. Są to ciągniki z silnikami 4-cylindrowymi Agco Sisu Power o pojemności 4,4 litra. Obecnie spełniają one normy czystości spalin Stage V, dzięki systemom i filtrom: DPF (filtr cząstek stałych), SCR (układ redukcji katalitycznej tlenków azotu) oraz DOC (katalizator oksydacyjny). W modelu G125 możliwe są dwie charakterystyki silnika: Eco oraz Power. - Ta pierwsza charakterystyka jest zalecana do pracy, w której wymagany jest duży uciąg, z kolei charakterystyka Power – ma zastosowanie głównie w pracach z WOM oraz w transporcie – wyjaśnia Sebastian Karasiewicz z Valtra Polska.
Valtra Smart Tour 2019
Identyczne sterowanie od 100 do 400 KM
Seria G zawiera pierwszy ciągnik z zakresu mocy 100-145 KM z wyposażaniem w podłokietnik SmartTouch, co sprawia, że Valtra ma teraz jednakowe sterowanie w ciągnikach w rozpiętości mocy od 100 do aż 400 KM. Umożliwia to łatwe „przesiadanie” się operatorom do kolejnych ciągników tej marki, bez stresu i bez konieczności uczenia się obsługi, bo jest ona identyczna.
Kompaktowe, uniwersalne z dużą kabiną
Serię G stanowią ciągniki zwarte, kompaktowe i uniwersalne, co pozwala na wykorzystanie ich w szerokiej gamie zastosowań. - Seria G to uniwersalne ciągniki rolnicze, których można używać np. do prac z ładowaczem czołowym, oprysków, produkcji pasz i uprawy warzyw przy użyciu inteligentnych technik rolniczych. Obsługa takiego uniwersalnego ciągnika powinna być łatwa i bezpieczna, a pojazd powinien zapewniać wygodne warunki pracy przy doskonałej widoczności oraz być wyposażony w mocną hydraulikę i ładowacz czołowy. Podsumowując, Seria G to kompaktowe, lecz wciąż potężne maszyny – mówi Mikko Lehikoinen, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Valtry.
Ciągniki serii G mają przestronne kabiny z dużą powierzchnią przeszkloną, mierzącą 5,7 m2. Dla wersji z ładowaczem czołowym, może też być zamontowany panoramiczny, przeszklony dach, w celu zwiększenia widoczności także w górę.
Valtra w rajdowych barwach
Przekładnia 4x6
Nowe ciągniki mają przekładnię typu Powerhift, sterowaną elektronicznie, z czterema zakresami (A/B/C i D) i z sześcioma biegami na każdym z zakresów. Zmiana biegów od zakresu B do C oraz C do D następuje automatycznie, co znacznie ułatwia obsługę ciągnika, szczególnie na drogach. Hamulec postojowy zintegrowany jest z dźwignią rewersu. Producent daje operatorowi także możliwość zmiany ustawień przekładni działającej w trybie automatycznym pod przyciskiem trybu przekładni Auto2. Dla bardziej wymagających jak np. gospodarstw ogrodniczych, można wyposażyć ciągniki w przekładnię z tzw. creeperem, czyli zestawem biegów pełzających. Wtedy możliwe jest otrzymywanie prędkości rzędu 120 m/godz.
Modele Versu można obsługiwać tylko za pomocą dźwigni, zaś dzięki funkcji AutoTraction inne modele także nie wymagają zbyt częstego korzystania z pedału sprzęgła. Funkcja zatrzymania na wzniesieniu (hill-hold) pozwala utrzymać ciągnik w bezruchu nawet na stromych wzgórzach bez konieczności używania hamulca.
Mocna hydraulika – 100 l/min. w standardzie
Modele HiTech posiadają otwarty układ hydrauliczny o wydajności 100 l/min., podczas gdy modele Active i Versu wyposażone są w układ hydrauliczny z czujnikiem obciążenia (load sensing) o wydajności 110 l/min. Z przodu i z tyłu pojazdu można zamontować do czterech bloków hydraulicznych. Modele Versu dostępne są z maksymalnie pięcioma zaworami hydrauliki zewnętrznej z tyłu i maksymalnie czterema z przodu. Minimalna siła podnoszenia z tyłu to 5 t w całym zakresie podnoszenia oraz 3 t z przodu. Dostępny jest również przedni WOM. Przy wykorzystaniu WOM-u z tyłu pojazdu dostępny jest WOM zależny od prędkości jazdy oraz standardowy WOM z predkościami 540 i 1000 obr./min. oraz w opcjach także prędkości Eko.
Rezerwacja przez Internet
Ciągniki Valtra Serii G są dostępne od zaraz, dla klientów z Finlandii, Wielkiej Brytanii i Niemiec, którzy będą mogli rezerwować nowe ciągniki przez Internet, od września bieżącego roku. Po uiszczeniu opłaty rezerwacyjnej, klient będzie mógł omówić z lokalnym dealerem wszystkie szczegóły dotyczące dodatkowych opcji, a także możliwego oddania starego ciągnika w rozliczeniu.
Więcej szczegółów w RPT 9/2020