Prostota, która może się podobać
Wsiadając do kabiny Valtry, od razu zauważamy, że na wejściu mamy kształtownik z ząbkami zapobiegający pośliźnięciu się. Drzwi otwierają się szeroko, dlatego przy manewrowaniu lepiej nie zapominać o ich zamknięciu. Siedząc za kierownicą, mamy poczucie przestrzeni. Jedyne zastrzeżenia może budzić to, że do prawej konsoli musimy się odchylić. Z kolei do zalet trzeba zaliczyć dodatkowy przełącznik do regulacji położenia ramion tylnego TUZ-u. Przy podłączaniu narzędzia ten przełącznik jest bardzo przydatny. Do normalnej obsługi podczas pracy mamy przełącznik Autocontrol umieszczony optymalnie na wysklepieniu tuż po prawej stronie siedziska operatora. W kabinie Valtry na pewno nie zgubimy się w nadmiarze guzików i przełączników. Ponadto dźwignie obsługujące wyjścia hydrauliki umieszczone są równolegle do siedziska operatora. Do każdej z nich mamy równie łatwy dostęp bez wychylania się.
Valtrę serii T4 tworzy sześć modeli o mocy maksymalnej bez tzw. Boost od 155 do 235 KM. W każdym z modeli dostępna jest jedna z czterech przekładni: HiTech5, Active, Versu lub bezstopniowa Direct. ponadto każda Valtra czwartej generacji może być...
Elektronika w testowej kabinie N123 ograniczyła się do wyświetlacza na prawym słupku. Na nim pojawiają się informacje odnośnie do pracy przekładni. Drugi prosty wyświetlacz mamy za kierownicą na środku deski rozdzielczej. Pokazuje się na nim sporo informacji, więc czasem trzeba się dobrze wpatrzyć, aby wyłuskać to, co chcemy.
Zastosowany silnik to czterocylindrowa jednostka napędowa o oznaczeniu 44AWI858 o pojemności 4,4 l. Zasilany jest systemem Common Rail. Jak zauważa Robert Halicki, przeprowadzający pomiar mocy na hamowni: – Silnik ukazuje parametry mocy i momentu w tolerancji zgodne z danymi w folderze, ponieważ moc na silniku to 136 KM, a moment obrotowy 527,5 Nm (folder ukazuje 540 Nm). Jak zauważa przedstawiciel firmy 44tuning.pl: – Przy pełnym obciążeniu w układzie doładowania temperatury przekraczają 60°C i znacząco obniża się nadmiar tlenu w spalinach. Dlatego w przypadku tych silników trzeba dbać na co dzień o czystość chłodnic, aby układ działał najlepiej na 100% swoich możliwości, szczelność układu doładowania, a także najlepiej wymieniać filtr powietrza co 300-400 mth.
Pomiar hałasu przeprowadził Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu za pomocą analizatora hałasu i drgań SVAN912, według normy PN-EN ISO 11201:2010. Valtra N123 uzyskała wynik 61,1 dB przy obrotach jałowych 650 obr./min, a przy 850 odczytano cztery decybele więcej. Tutaj widać drugi ważny powód, dla którego ciągniki powinny mieć obniżone obroty jałowe. Przy 1800 obr./min do uszu operatora dobiega hałas z natężeniem 70,4 dB. Dlatego pracując w kabinie Valtry, możemy rozmawiać bez podnoszenia głosu. Po załączeniu WOM-u na 540 obr./min, czyli ustawieniu silnika na 1870 obr./min, do uszu operatora dobiegał hałas na poziomie 71,8 dB. Na tych samych obrotach bez załączonego WOM-u pomiar hałasu pokazał praktycznie tę samą wartość. Podsumowując – Finowie cenią ciszę w kabinach swoich ciągników.
Dane fabryczne ciągnika Valtra N123 HiTech 5
Typ silnika |
44AWI |
Liczba cylindrów/pojemność, l |
4 / 4,4 |
Moc maksymalna przy 2000 obr./min, KM |
135 |
Moc maksymalna z doładowaniem, KM |
143 |
Maksymalny moment obrotowy przy 1500 obr./min, Nm |
540 |
Maksymalny moment obrotowy z doładowaniem, Nm |
560 |
Przekładnia |
HiTech 5 |
Liczba biegów |
20+20R, cztery zakresy zmieniane pod obciążeniem i pięć biegów w każdym zakresie zmienianych pod obciążeniem |
WOM 540, obr./min silnika |
1874 |
WOM 1000, obr./min silnika |
2000 |
Układ hydrauliczny |
Maks. wydajność pompy, l/min |
73, opcjonalnie 90 |
Maks. liczba zaworów przód/tył |
4/2 |
Maks. udźwig podnośnika tylnego, t |
7,7 |
Maks. udźwig przedniego podnośnika, t |
3,5 |
Masa i wymiary |
Rozstaw osi, mm |
2665 |
Dł./szer./wys., mm |
4664/2538/2875 |
Średnica zawracania, m |
9 |
Prześwit osi tylnej, mm |
480 |
Masa (z pełnymi zbiornikami), kG |
5050 |
Pojemność zbiornika paliwa, l |
230 |
Pojemność zbiornika płynu AdBlue, l |
27 |