Ten ciągnik rozpędza się w 20 sekund do 80 km/h!
Jest 440 KM – ma być 360 i 500 KM
Pod uchylaną niczym w samochodach z lat 20. ubiegłego wieku maską tego pomarańczowego kolosa pracuje silnik FPT Cursor 13 o pojemności 12,9 l. Firma Veldhuizen przewidziała, iż z tego motoru dostępne będzie dla ciągnika maksymalnie 440 KM. Turbodoładowana ciężarówkowa jednostka napędowa jest wyposażona w układ oczyszczania spalin SCR. Dlatego spełnia normę czystości spalin Euro IV. Przy masie własnej rzędu 10 t ciągnik bez przyczepy osiąga 80 km/h w niecałe 20 s. Jednak równie ważne jak dynamika jednostki napędowej jest to, że po osiągnięciu prędkości maksymalnej elektronika obniży obroty silnika nawet do 1260 na minutę. Pieter Veldhuizen szukając nowych rozwiązań, myśli już o wersji 360- i 500-konnej. Konstruktor ma jednak jeden problem do rozwiązania, gdyż najprawdopodobniej w Holandii Luctor będzie podlegał obowiązkowi posiadania tachografu, przez co zniknie jeden z największych atutów ciągnika rolniczego, jakim jest nieograniczony czas pracy.
New Holland T7 HD - 270 i 300 KM
Pełny automat
Za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Allison 4000. Daje ona 26 biegów zmienianych automatycznie. Dostępne są również dwa nadbiegi pozwalające na jazdę z maksymalną prędkością z obniżonymi obrotami silnika. Zastosowanie przekładni z automatyczną zmianą biegów sprawiło, iż w kabinie dźwigni zmiany przełożeń nie ma. Napęd z przekładni przekazywany jest stale na dwie osie ZF. Nie ma możliwości rozłączenia napędu na oś przednią.
Wygląd zewnętrzny jest autorskim projektem Pietera Veldhuizena. Aby zastosować elementy już istniejące, przedsiębiorca z Holandii zdecydował się wykorzystać kompletny przedni zderzak ciężarówki Iveco. Dlatego lampy przednie nie są wkomponowane w maskę, jak to ma miejsce w prawie wszystkich ciągnikach rolniczych. Są one umieszczone w typowym zderzaku przed przednimi kołami. Lampy tylne też bardziej przypominają te z ciągnika siodłowego niż z traktora. Podobnie lusterka, które w całości zapożyczone są z ciężarówki. Rolniczym wyposażeniem są reflektory robocze. Przednie są fabrycznym elementem kabiny i są wkomponowane w jej dach. Natomiast cztery tylne reflektory robocze umieszczone są na specjalnym pałąku na wysokości dachu kabiny. Aby ciągnik spełniał warunki poruszania się z prędkością 80 km/h, wyposażony jest w pełne błotniki na wszystkich czterech kołach. Według danych producenta cena Luctora 544 waha się między 180 000 a 230 000 euro netto.
Artykuł ukazał się w miesięczniku RPT, w wydaniu 2/2015. ZAPRENUMERUJ