Ten ciągnik rozpędza się w 20 sekund do 80 km/h!
Hovertrack Luctor 544 nie jest to jednak do końca traktorem, gdyż wiele z jego podzespołów jest wziętych wprost z ciężarówki Iveco. Ponadto ciągnik ten nadal nie wszedł do seryjnej produkcji. Dlatego raczej należałoby mówić o jeżdżącym prototypie. Prezentujemy wrażenia z jazdy ciągnikiem po autostradzie oraz jego możliwości techniczne.
Prototyp ciągnika Hovertrack Luctor 544
Założeniem Pietera Veldhuizena, właściciela firmy Veldhuizen, było stworzenie ciągnika maksymalnie efektywnego w transporcie. Dlatego Luctor 544, bo tak został nazwany ten traktor, jest połączeniem ciężarówki i ciągnika tradycyjnego. Z traktora Luctor ma kabinę umieszczoną między osiami. Jest to kabina sieczkarni New Holland FR. Holenderski szybki ciągnik ma cztery tej samej średnicy felgi, ale o różnym rozmiarze koła. Z przodu są założone opony 520/70R38, natomiast z tyłu ciągnik ma opony 800/70R38.
Sprzedaż nowych ciągników w 2015 roku wyraźnie spadła
Sztywna rama wykonana jest z kształtowników 300 x 100 x 10 mm! Od ciężarówki i tradycyjnego ciągnika Luctora różni skrętna tylna oś. To rozwiązanie Pieter Veldhuizen wzorował na takich traktorach jak: Claas Xerion, JCB oraz Vredo. Luctor 544 ma średnicę zawracania rzędu 19 m.
Bez tylnego TUZ-u
Masa 10-tonowego ciągnika rozkłada się w 60% na tylną oś i 40% na przednią. Ciągnik ma nie tylko hydrauliczne blokady obu osi niezależnie, ale też blokadę międzyosiową. Jest to rozwiązanie stosowane między innymi w Unimogach. Z Unimogami i Fastracami Luctora łączy jeszcze jedno – amortyzacja obu osi. Jednak holenderska konstrukcja nawiązuje tutaj bardziej do ciężarówek, gdyż tylna oś amortyzowana jest za pomocą klasycznych poduch pneumatycznych.
Luctora 544 od tradycyjnego ciągnika różni jeszcze brak tylnego i przedniego TUZ-u. Od początku ciągnik ten pomyślany był jako maszyna do transportu płodów rolnych, która poradzi sobie bardzo dobrze na miękkim polu, ale też pojedzie szybciej niż klasyczny traktor, po utwardzonej drodze. Dlatego nad tylną osią Luctora znajduje się kula zaczepowa o średnicy 150 mm. Z tego powodu Luctor może współpracować z przyczepą samozbierającą Schuitemaker Rapide o pojemności 53 m3 lub wozami asenizacyjnymi z tzw. łabędzią szyją i zaczepem kulowym. Jak widać, użytkowość tego ciągnika jest ograniczona praktycznie tylko do prac transportowych. Holenderski ciągnik mieści się też w szerokości drogowej 2,55 m. Natomiast jego wysokość to aż 3,8 m.