KOWR poleca polskie smaki na światowe stoły
Polska kuchnia, z jej bogactwem smaków, historią i tradycją, jest istotnym elementem promocji naszego kraju za granicą. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) prowadzi szeroko zakrojone działania, których celem jest nie tylko zwiększenie eksportu polskiej żywności, ale także pośrednio promocja dziedzictwa kulinarnego Polski na arenie międzynarodowej.
Polski sektor rolno-spożywczy w ostatnich latach notuje znaczące sukcesy na rynkach międzynarodowych. Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w 2024 roku osiągnęła rekordowy poziom 53,5 mld EUR, co stanowiło 15,2% całkowitego polskiego eksportu. W ciągu 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wzrosła ponad 11-krotnie. Co więcej, sektor ten generuje stałą nadwyżkę w handlu zagranicznym - w 2024 roku dodatnie saldo wyniosło 17,9 mld EUR. Eksport żywności stanowi więc istotne źródło wpływów dla polskiej gospodarki i przyczynia się do stabilizacji bilansu handlowego kraju.
Te imponujące wyniki są efektem wysokiej jakości polskich produktów oraz witalności w działaniach polskich przedsiębiorców ale także systematycznych działań wspierających prowadzonych m.in. przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Zagraniczne działania KOWR wspierające eksport polskiej żywności
Kompleksowe działania promocyjne prowadzone przez KOWR, obejmują w szczególności organizację narodowych stoisk na międzynarodowych targach (planowane 24 wydarzenia w 2025 roku), misje handlowe oraz wsparcie informacyjno-analityczne dla eksporterów. Istotnym elementem są również działania w mediach branżowych i społecznościowych oraz organizacja pokazów kulinarnych i degustacji. Dodatkowo realizując działania w ramach w ramach Sektorowego Programu Promocji oraz koordynując i wspierając realizację projektów finansowych ze środków UE oraz Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych tworzy synergiczną platformę ekspansji polskiej żywności na rynki międzynarodowe.
Trendy i wyzwania
Nasz kraj przez wieki był "spichlerzem Europy", wysyłając do różnych krajów zboże, ryby, suszone owoce i wiele innych produktów. Ta bogata tradycja znajduje odzwierciedlenie w dzisiejszym sukcesie polskiej żywności na rynkach światowych. Współczesna polska żywność to fuzja tradycji, innowacji oraz wieloletniego dostosowywania do zmieniających się oczekiwań polskich konsumentów ale również klientów zagranicznych. Nasze flagowe produkty eksportowe, takie jak mięso drobiowe, jabłka czy produkty mleczarskie, są głęboko zakorzenione w polskiej tradycji kulinarnej, ale jednocześnie spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.
Polskie produkty trafiają praktycznie do wszystkich krajów świata i bardzo często w popularnych daniach kuchni światowej wykorzystywane są polskie produkty. Bardzo dobrym przykładem jest tu wytwarzana na dużą skalę w Polsce mozzarella która nie tylko w Polsce jest używana do ikony kuchni włoskiej czyli pizzy. Oczywiście chcielibyśmy móc przedstawić więcej takich przykład, a wręcz stworzyć pewne myślowe synonimy tj. jeśli chcesz przygotować najlepszą wersję tarte tatin czyli klasyka kuchni francuskiej lub amerykańskiego apple pie koniecznie powinieneś użyć polskich jabłek słynących z wyjątkowego smaku i aromatu.
Jednym z ciekawych wyzwań stojących przed osobami zajmującymi się polską żywnością jest znalezienie i wypromowanie polskiego odpowiednika dla światowych ikon kulinarnych, takich jak pizza, sushi czy ramen. Dania, które byłyby łatwe w przygotowaniu, atrakcyjne wizualnie i jednocześnie oddawały esencję polskiego smaku. Równocześnie byłyby kolejnym nośnikiem budującym świadomość walorów polskich produktów poprzez wyjątkowość polskiej kuchni.
Naturalnym kandydatem na flagową potrawę polskiej kuchni na arenie międzynarodowej dla wielu są pierogi. Są uniwersalne, można je wypełnić różnorodnymi farszami, od tradycyjnych polskich po lokalne składniki dostępne w różnych zakątkach świata. Mogą być naszą kulinarną wizytówką, choć z drugiej strony w wielu krajach występują dania podobne do naszych pierogów – co wielokrotnie było przyczyną interesujących rozmów nt. wspólnych korzeni i wzajemnych inspiracji.
Znając bogactwo polskiej kuchni nie poprzestajemy wyłącznie na pierogach. Bardzo często w działaniach KOWR pojawiają się m.in.
- Pączki - łączące bogactwo tradycyjnego smaku z szerokimi możliwościami łączenia z nadzieniem z różnych stron świata. Zarówno nadziewane konfiturą z płatków różanych ale również singapurską pastą pandan kaya
- Kluski śląskie lub placki ziemniaczane - proste w przygotowaniu, z różnorodnymi dodatkami, od tradycyjnego gulaszu po fusion toppings
- Gołąbki z farszem mięsnym lub grzybowym – klasyczne danie kuchni polskiej łączące prostotę produktów z wyrafinowaniem smaku opartym o przyprawy i proces przygotowania
Sukcesu na światowej scenie kulinarnej możemy poszukiwać również z nowymi daniami które w smakowitej, nowoczesnej formie łączą polskie produkty eksportowe np. tarta z jabłkami i twarogiem.
Polska kuchnia – most między tradycją a innowacją
Nasza kuchnia zawsze była otwarta na różne wpływy i inspiracje. Ta cecha może być kluczem do jej międzynarodowego sukcesu. Łącząc szacunek dla tradycji z otwartością na nowe trendy kulinarne, polska kuchnia ma szansę znaleźć swoje miejsce na światowych stołach.
Wsparcie eksportu przez KOWR ma charakter systemowy i długofalowy. W wielu krajach działamy już od wielu lat, poszerzając świadomość odbiorców o polskiej żywności ale również wspierając kolejne polskie firmy w eksporcie żywności. Planując i realizując nasze działania nie tylko reagujemy na potrzeby eksporterów na bieżąco analizując zgłaszane potrzeby, ale także aktywnie poszukujemy nowych możliwości rozwoju eksportu polskiej żywności.
Proaktywne działanie jest szczególnie istotne w obliczu globalnych wyzwań z jakimi mierzą się polscy eksporterzy, takich jak zmiany klimatyczne, sytuacja geopolityczna, konflikty międzynarodowe ale również zmieniające się wymagania konsumentów.
KOWR kontynuuje misję budowania mostów między tradycyjną polską kuchnią a nowoczesnymi gustami konsumentów na całym świecie. Dzięki tym działaniom fraza "Poland Tastes Good" nabiera coraz szerszego, międzynarodowego znaczenia.
Polska żywność, z jej unikalnym charakterem, wysoką jakością i bogatą historią, staje się istotnym elementem naszej narodowej tożsamości eksportowej. A KOWR, poprzez swoje działania promocyjne, dba o to, by ten skarb kulinarny znalazł należne mu miejsce na światowych stołach.