Nowy Ursus C-380 w teście RPT
Wystająca jedynka
Zsynchronizowana skrzynia biegów Ursusa C-380 to wersja 12/12 z czterema biegami i trzema zakresami. Dźwignie do ich zmiany umieszczone są tradycyjnie z prawej strony siedziska. Nie mieliśmy żadnych problemów ze zmianą przełożeń, bo wchodziły lekko. Natomiast mamy uwagę do położenia dźwigni po załączeniu pierwszego biegu. W momencie dodawania gazu prawa noga lekko opierała się o nią, co oczywiście przy dłuższej pracy będzie przeszkadzać.
Ursus Zachód ważnym ogniwem sprzedaży ciągników
Zmiana kierunku jazdy następuje poprzez naciśnięcie sprzęgła i przestawienie dźwigni rewersu umieszczonej z lewej strony pod kierownicą. Ten podzespół działa bez zarzutu i pozwala na płynną zmianę kierunku jazdy. Oczywiście jest to rewers mechaniczny i jego użycie wymaga wcześniejszego naciśnięcia pedału sprzęgła. Przedni napęd załącza się dźwignią umieszczoną z lewej strony siedziska operatora. O tym, że należy go używać w trakcie pracy polowej, wie każdy. Sprawdziliśmy, jak jego brak przekłada się na polową pracę ciągnika. Okazało się, że samo wyłączenie przedniego napędu spowodowało zmniejszenie prędkości podczas zrywania ścierniska z 10-11 km/h do 6-7 km/h.
Ursus podkreśla, że stawia na proste i funkcjonalne ciągniki. Przyznajemy, właśnie taki jest model C-380. Oczywiście zauważyliśmy kilka elementów, które producent mógłby poprawić, ale wiadomo, nie jest to traktor z najwyższej półki cenowej. Wprost przeciwnie – koszt jego zakupu jest konkurencyjny i ma jedną z najdłuższych gwarancji na rynku.
Otrzymaliśmy od Ursusa informację, że obecnie zakup modelu C-380 oznacza kilkumiesięczne oczekiwanie na niego. Przypomina nam to minioną epokę, bo wtedy również czekano w kolejce na zakup legendarnych ciągników serii „C”...
Cena Ursusa C-380 w wersji przez nas testowanej wynosi w 2016 r. 102 500 zł netto. Gwarancja fabryczna udzielana jest na aż cztery lata lub 4000 h pracy silnika, w zależności od tego, która wartość zostanie wcześniej przekroczona. Ursus oferuje jeszcze trzy bliźniacze wersje opisanego ciągnika: słabszy C-360 (58 KM/30 km/h), szybszy C-380M (75 KM/40 km/h) i mocniejszy C-382 (82 KM/30 km/h).
Artykuł ukazał się w RPT 3/2016. ZAPRENUMERUJ