Przekładnia Dynamic Command
Przekładnia Dynamic Command ma 24 przełożenia do przodu i 24 do tyłu uzyskiwane z kombinacji ośmiu biegów powershift i trzech zakresów. Do ich załączania wykorzystywany jest system Dual Clutch, czyli podwójnego sprzęgła. W przekładni Dynamic Command znajdują się cztery wałki napędowe: główny odbierający napęd od silnika i przekazujący go do WOM, pośredni z czterema biegami nieparzystymi i pakietem sprzęgieł, pośredni z czterema biegami parzystymi i pakietem sprzęgieł oraz zdawczy z trzema zakresami głównymi.
Praca przekładni dwusprzęgłowej Dynamic Command pozwala na zmianę biegów trwającą zaledwie setne części sekundy – gdy jeden z ośmiu biegów, na przykład parzystych, jest załączony to drugie sprzęgło wielotarczowe sterowane elektohydraulicznie przygotowuje do pracy bieg nieparzysty – można powiedzieć, że czeka w kolejce przełożenie z drugiej połówki skrzyni biegów. Kolejny bieg zostanie załączony, gdy system Ground Speed Management Two (GSM II) uzna to za właściwe. Bierze on pod uwagę dane dotyczące obciążenia silnika, prędkości jazdy i ustawień operatora, aby zarządzać zarówno prędkością silnika, jak i przekładni w celu zoptymalizowania wydajności i zużycia paliwa.
Przekładnię Dynamic Command mieliśmy okazję sprawdzić już podczas pracy polowej ciągnika New Holland serii T6.175 w 2018 r. Okazało się, że zmiana zakresów nie jest tak szybka jak ośmiu biegów powershift, ale odbywa się również za pomocą elektrohydrauliki. Zapewne dlatego, inżynierowie zaproponowali do pracy polowej tej skrzyni biegów zakres B, który pozwala pracować z prędkościami w zakresie od 4 do aż 17 km/h. Liczbę biegów pracujących w automacie możemy dowolnie konfigurować. Domyślnie jest ich pięć, ale można ustawić od dwóch do ośmiu w każdym zakresie.
Jak zapewnia producent, dedykowane sprzęgła do jazdy w przód i w tył zapewniają kontrolowane przenoszenie mocy nawet na stromych nachyleniach i niemal natychmiastową zmianę kierunku jazdy, co sprawdza się przy pracach wykonywanych na przykład z ładowaczem czołowym. W pracach załadunkowych bardzo pomocna jest również funkcja StartStop, która pozwala zatrzymać ciągnik bez użycia sprzęgła poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Można wybrać jedno z trzech ustawień pracy tego systemu, co pozwoli zatrzymać ciągnik gwałtownie lub delikatnie.
Wysokość z niską kabiną 2695 mm
Ciągniki New Holland serii T5 Dynamic Command i Auto Command mogą zostać wyposażone w tzw. niską kabinę. W tym przypadku minimalna wysokość całego ciągnika na ogumieniu tylnej osi o niskim profilu 540/65 R34 wynosi zaledwie 2695 mm. Dodając do tego rozstaw osi 2490 mm i kąt skrętu kół przednich 55o mamy ciągnik którym wjedziemy do wielu niskich i ciasnych budynków gospodarczych. Ponadto traktor ten sprawdzi się w pracach załadunkowych z ładowaczem czołowym. Ułatwia je panoramiczne okno dachowe wraz z monolityczną szybą przednią, pomiędzy którymi jest tylko wąski element je łączący.
Podstawowe dane techniczne ciągników New Holland T5 Dynamic Command
|
T5.110 |
T5.120 |
T5.130 |
T5.140 |
Moc znamionowa / maksymalna (KM) |
100 / 110 |
110 / 120 |
120 / 130 |
130 / 140 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy 1300 obr./min. |
520 |
551 |
610 |
630 |
Pompa hydrauliczna wydatek (l/min) |
80 standard / 110 opcja |
Udźwig tylnego TUZ (kG) |
5500 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) |
8800 |
Cały artykuł przeczytasz w magazynie RPT 6/2020. Zapraszamy do prenumraty (płatność elektroniczna)