Rodzina ciągników New Holland T5 spełniająca normę emisji spalin Stage V została powiększona o modele z przekładnią Dynamic Command. Ta półautomatyczna skrzynia biegów typu powershift nie jest jednak jedyną ważną nowością w tych traktorach, bo otrzymały one również nową kabinę z niskim profilem dachu.
Nowe ciągniki serii T5 Dynamic Command składają się z czterech modeli o mocach maksymalnych od 110 do 140 KM. Zastosowano w nich silniki czterocylindrowe marki FPT NEF o pojemności skokowej 4,5 l. O mocy danego modelu informuje oznaczenie po kropce np. traktor T5.120 ma 120 KM. Szesnastozaworowa jednostka napędowa osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1300 obr./min, co pozwala wykonywać ciężkie prace na niskich obrotach silnika i w efekcie oszczędzać olej napędowy.
Skrzynia bezstopniowa staje się dostępna w coraz mniejszych mocach ciągników. Temu trendowi nie opiera się także amerykańska marka New Holland. Producent z logo niebieskiego liścia, podczas świeżo zakończonych listopadowych targów...
ECOBlue HI-eSCR2 i norma Stage V
Inżynierowie FPT Industrial opracowali układ neutralizacji spalin ECOBlue HI-eSCR2, który nie zajmując dużo miejsca pozwala nowym ciągnikom T5 osiągać normę Stage V. Dzięki temu rozwiązaniu w silniku nie ma zaworu EGR, a spaliny nie napotykają na swojej drodze filtra cząstek stałych DPF. Zamiast niego trafiają do katalizatora utleniającego DOC, który optymalizuje ich skład w zakresie proporcji tlenków azotu (NO) do dwutlenków azotu (NO2).
Po tym procesie spaliny przedostają się do kolejnej komory, do której wtryskiwany jest wodny roztwór zawierający 32,5% mocznika. W procesie zachodzącej tam selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) pomaga przewód o konstrukcji optymalizującej mieszanie AdBlue ze spalinami. – Zapewnia on optymalny stosunek ilościowy gazów spalinowych i substancji AdBlue, wysoką wydajność przetwarzania wynoszącą powyżej 95% oraz najlepsze wykorzystanie powierzchni katalizatora, co gwarantuje wydajne gospodarowanie AdBlue. Ponadto przy pomocy dodatkowych czujników umieszczonych przy kolektorze wydechowym silnika są rejestrowane pomiary zawartości tlenków azotu. Na ich podstawie precyzyjnie dobierana jest dawka wodnego roztworu mocznika. Umożliwia to unieszkodliwianie większych ilości tlenków azotu bez narażania się na nadmiernie wysokie zużycie AdBlue – Kamil Deląg, specjalista produktowy New Holland Polska.
W trzeciej komorze układu ECOBlue HI-eSCR2 następuje dokończenie procesu neutralizacji tlenków azotu, a w czwartej z katalizatorem CUC przekształcanie resztek amoniaku pozostałego po reakcji mocznika zawartego w AdBlue z tlenkami azotu w spalinach w czysty azot i parę wodną. Oczyszczone spaliny trafiają do standardowej rury wydechowej i wydostają się na zewnątrz do atmosfery. Tłumik oczywiście „schowany” jest za prawym przednim słupkiem narożnym i nie zasłania widoku operatorowi ciągnika.