John Deere 5075 E w teście RPT
Serwis prawostronny
Ciągnik jest nieskomplikowany zarówno w czasie codziennej obsługi, jak i dla serwisu. Wszelkie standardowe czynności serwisowe są wykonywane po podniesieniu maski. Wraz z nią podnoszą się zintegrowane tzw. boczki silnika, dając do niego dobry dostęp z obu stron. W sumie wystarczyłby z prawej, bo tam producent umieścił wszelkie ważne elementy i podzespoły wymagające serwisowania. Są to m.in. wlew oleju, filtry oleju silnikowego i paliwa, miarka i wlew oleju silnika. Z przodu znajdują się chłodnice oraz obudowa filtra powietrza. Po stronie lewej zaś, mamy tylko zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego silnik wraz z miarką i wlew paliwa.
John Deere'y serii 6R z AdBlue
Mechaniczny, ale regulowany TUZ
John Deere 5075 E przyjechał do nas w dość bogatej kompletacji. Poza napędem na dwie osie, miał także w górę wyprowadzony tłumik, co jak się okazuje także jest opcją i występuje w kompletacji ciągników z kabiną. Ciągniki w wersji „otwartej” z ramą bezpieczną mają wydech prowadzony od tłumika skrytego pod maską w dół. Ciągnik był wyposażony w opcjonalną przekładnię 12/12R, PowrReverser. Miał także klimatyzowaną kabinę, z panelem sterującym wmontowanym w podsufitkę.
Układ sterowania podnośnikiem nie posiada EHR-u - sterowany jest mechanicznie. Wyjątek stanowią dwa przyciski: podnoszenia oraz opuszczania ramion podnośnika, umieszczone na prawym panelu w kabinie ciągnika. Druga para przycisków sterujących podnośnikiem znajduje się na zewnątrz, na lewym tylnym błotniku.
Choć przyciski są identyczne, sposób ich działania zdecydowanie się różni. Umieszczone w środku kabiny służą do wygodnego podnoszenia i opuszczania podnośnika głównie na uwrociach do pewnych zadanych wartości, które zostały ustawione poprzez dźwignię sterującą pozycją ramion tego podzespołu. O ile zawsze przycisk podnoszenia pozwoli unieść ramiona podnośnika wg fabrycznego stałego ustawienia - do połowy jego maksymalnej wysokości (podnoszenie jest kontynuowane nawet po zdjęciu palca z przycisku), to już poprzez przycisk opuszczania obniżymy podnośnik do poziomu jaki będzie ustawiony ręcznie przez dźwignię regulacji pozycji ramion podnośnika.
Przyciski umieszczone na zewnątrz, działają inaczej. Przycisk podnoszenia pozwala na unoszenie ramion podnośnika w całym zakresie roboczym, ale tylko kiedy przycisk trzymamy wciśnięty. Z kolei opuszczanie podnośnika, niezależnie od jego obciążenia, odbywa się bardzo wolno i jest niezależne od regulowanego dławika (regulacji szybkości opadania) dostępnego jako pokrętło wewnątrz kabiny za fotelem operatora. Dolny przycisk obecny na błotniku powoduje opadanie ramion TUZ-u, także tylko wtedy, kiedy jest wciśnięty. Są to zabezpieczenia przed gwałtownym niekontrolowanym spuszczeniem narzędzia na przebywającą z tyłu osobę i uważamy, że jest to dobre podejście producenta do bezpieczeństwa osoby obsługującej podnośnik.
Więcej w RPT 11/2015 - ZAPRENUMERUJ