Fendt 300 Vario S4. Do 138 KM z silnika AGCO Power
Jeśli postawimy obok siebie już wychodzącą z produkcji trzecią generację ciągników serii 300 Vario i najnowszą, to na pierwszy rzut oka mamy wrażenie, iż stara 300-tka stoi obok nowej 500-tki.
Wrażenie to nie jest bezpodstawne. Nowa seria 300 Vario otrzymała bowiem kabinę Visio Plus z większych modeli 500 Vario. Jednak największe zmiany – dosłownie i w przenośni – kryją się pod maską i w kabinie.
Silnik AGCO Power
Fendt coraz szerzej korzysta z koncernowych silników AGCO Power. W serii 300 Vario, która właśnie wychodzi z produkcji, montowane były jednostki napędowe Deutz TCD 2012 o pojemności 4,1 l. Pod maskę nowej generacji 300 Vario trafiły jednostki napędowe AGCO Power 44 AWF HD o pojemności 4,4 l. Dlatego też nowa trzysetka urosła w moc. Najmniejszy model 310 Vario S4 ma moc maksymalną 110 KM, o 5 KM więcej wg normy ECE R24 od poprzednika. Natomiast najmocniejszy Fendt 313 Vario wzmocnił się o 3 KM – do 138 KM. Warte odnotowania jest to, iż nie ma już obecnie modeli serii 300 Vario o mocy niższej niż 100 KM.
Wraz ze zmianą jednostki napędowej zmieniła się również obsługa silnika. Chłodnice cieczy obniżającej temperaturę silnika i oleju oraz paliwa są umieszczone sztywno, ale w takim odstępie, iż bez problemu można włożyć między nie rękę z końcówką węża ze sprężonym powietrzem.
Aby spełnić wymagania normy czystości spalin Euro IV (Tier IV Final), Fendt zdecydował się na połączenie w tym silniku recyrkulacji części spalin oraz układu SCR wymagającego wtrysku AdBlue do układu wydechowego. Układ recyrkulacji jest automatyczny i nie ma w nim filtra cząstek stałych. Za końcowe oczyszczanie spalin odpowiada katalizator utleniający tzw. DOC oraz katalizator, do którego wtryskiwany jest AdBlue, aby tlenki azotu zamienić w lotny azot i parę wodną.
Po zmianie silników na AGCO Power ich charakterystyki w nowej serii Fendtów 300 Vario są ustawione tak, aby np. w modelu 312 Vario najwyższy moment obrotowy 559 Nm uzyskiwany był na poziomie 1550 obr./min. Natomiast maksymalna moc znajduje się na ok. 1700 obr./min. Obie wartości mają dość łagodne spadki krzywych. Dlatego mocą rzędu 90% ciągnik dysponuje praktycznie od 1500 do 1900 obr./min. Natomiast moment obrotowy na poziomie ponad 500 Nm dostępny jest w szerokim zakresie od 1200 do ponad 1700 obr./min.
Oprócz mocy i momentu obrotowego w całej serii urosła także pojemność zbiornika paliwa i AdBlue. W wychodzącej właśnie z produkcji wersji było to odpowiednio 190 i 20 l. W nowych 300-tkach Vario jest to odpowiednio 210 l ON i 23 l AdBlue.