Deutz-Fahr SDD - system szybkiego skrętu
Wraz wprowadzeniem w 2013 r. na rynek ciągników serii 5 marki Deutz-Fahr w ofercie włoskiego koncernu z Treviglio pojawiło się również rozwiązanie o nazwie Steering Double Displacement, częściej spotykane pod skrótem SDD.
System ten powstał w celu ułatwienia manewrowania na uwrociach bądź w ciasnych pomieszczeniach, a także wszelkich innych sytuacjach, w których przydatne jest szybkie wykonanie pełnego skrętu przednich kół.
W standardowej wersji układ kierowniczy ciągników serii 5 wyposażony jest w pojedynczy zawór Orbitrol o objętości geometrycznej 160 ml. Oznacza to, że taką ilość oleju przetłoczymy do cylindra skrętu wykonując jeden pełny obrót wału napędzanego bezpośrednio kołem kierownicy.
Ciągnik Deutz-Fahr 5120P w teście RPT
Objętość siłownika jest 3,5 razy większa do Orbitrola. W związku z tym do przestawienia kół od jednego do drugiego położenia skrajnego potrzebujemy 3,5 obrotu kierownicą. Maksymalny kąt skrętu w ciągnikach serii 5 wynosi 55°. W tym rozwiązaniu mamy identyczne przełożenie między kołem kierownicy a zwrotnicami zarówno w transporcie, jak i przy pracach polowych bądź w zagrodzie.
Za dodatkową opłatą ciągniki z rodziny 5 mogą mieć zamontowany podwójny Orbitrol, w którym pojedyncza sekcja ma pojemność 125 ml. Obie części zaworu układu kierowniczego połączone są szeregowo i osadzone w jednym korpusie. Pomiędzy sekcjami znajduje się sterowany elektromagnetycznie dwupołożeniowy rozdzielacz.
Po uruchomieniu silnika aktywna jest tylko jedna część Orbitrola. Podany przez pompę olej przepływa zatem przez przestrzeń o objętości 125 ml, co przekłada się na konieczność wykonania 4,5 obrotu kierownicą w celu obrócenia przednich kół o 110°. Taki wariant jest zasadny przy jeździe z dużą prędkością, gdzie zbyt wysoka czułość układu kierowniczego nie jest wskazana.
Jeśli chcemy szybciej wykonać skręt, możemy dodatkowo włączyć do pracy drugą sekcję Orbitrola zwiększając jego łączną objętość geometryczną wynoszącą 250 ml. Wówczas podająca do zaworu olej pompa „wyczuje” większą chłonność układu i na jeden obrót kierownicy przetłoczy dwukrotnie wyższą ilość płynu. W tym trybie przestawienie kół z jednego do drugiego położenia krańcowego będzie wymagało 2,25 obrotu kierownicą.
Załączenie dodatkowej sekcji Orbitrola uzyskujemy naduszając przycisk po prawej stronie deski rozdzielczej. Włączenie systemu SDD komunikowane jest ikonką kierownicy na komputerze pokładowym, umieszczonym na prawym przednim słupku kabiny. Ponowne naduszenie przycisku na desce rozdzielczej spowoduje wejście w tryb jednej sekcji aktywnej.
Warto wspomnieć, że system rozłącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości jazdy 15 km/h. Jeśli następnie zwolnimy poniżej tej granicy, to układ SDD samoczynnie się z powrotem nie uaktywni. Musimy ponownie włączyć przycisk.
Artykuł ukazał się w wydaniu 4/2015 miesięcznika RPT - ZAPRENUMERUJ