Ciągnik Farmtrac 9120 DTn - test redakcji RPT
Trzy miejsca sterowania
W kabinie znajdują się trzy główne miejsca sterowania i zarządzania ciągnikiem. Podstawowe – to kierownica i ułożony pod nią wielofunkcyjny wyświetlacz o regulowanej jasności oraz zamontowana z lewej strony dźwignia mechanicznego rewersu. Z prawej strony kabiny – nad prawym kołem znajduje się konsola z przyciskami obsługującymi m.in. WOM przedni, tylny, odroczenie wypalania filtra DPF, załączanie blokady tylnego mostu, przedniego napędu oraz oświetlenia roboczego.
Trzecim miejscem do sterowania ciągnikiem jest mechaniczna przekładnia z czterema biegami głównymi, które zmieniamy najdłuższą dźwignią po prawej stronie. Ma ona bardzo duży skok, nie tylko w przód/tył, ale również na boki. Np. w przypadku wrzucania „trójki” należało dodatkowo mocno odchylić dźwignię od siebie. Przekładnia jednak pracuje bardzo dobrze, biegi wchodziły z wyczuwalnym, lekkim oporem. Tuż obok dźwigni głównej, znajduje się mała, krótka dźwigienka. Służy ona do przełączania biegów w trzech zakresach. L, M i H (niski, średni, wysoki). Zmiana jej pozycji jest w tym miejscu bardzo trudna, nie tylko dlatego, że musimy mocno się schylić, ale także z powodu ciężkiej pracy tej dźwigni. Ciągnik jest nowy i z czasem części się dotrą, jednak na pewno nie jest to ergonomiczne miejsce.
Nowy ciągnik 50 KM za 39 990 zł netto. To Farmtrac Heritage
Po lewej stronie kierownicy znajduje się dźwignia rewersu. Jest to podzespół mechaniczny, trzypozycyjny. Kiedy zamierzamy jechać do przodu, należy dźwignię przesunąć do przodu. Środkowa pozycja - neutralna – jest wymagana do uruchamiania silnika, jest to zabezpieczenie producenta przed niekontrolowanym wprawieniem ciągnika w ruch. Jazda ciągnika do tyłu jest efektem przesunięcia dźwigni do tyłu. Z prawej strony, tuż obok fotela operatora, znajduje się prosta dźwignia oznaczona symbolami LO/HI. Jest ona przeznaczona do włączania/wyłączania wzmacniacza momentu, czyli jedynego, mechanicznego półbiegu w ciągniku. Ten układ także wymaga zdecydowanych ruchów i użycia sporej siły do przełączania, także tutaj znajduje się pozycja neutralna. Przełączanie rewersora, podobnie jak biegów i ich zakresów oraz wzmacniacza momentu (mechanicznego półbiegu) może odbywać się wyłącznie po wciśnięciu pedału sprzęgła.
Więcej w RPT 9/2016 - zaprenumeruj