Case IH Magnum - trzy pokolenia
Satelitarna 310-tka i Puma
W roku 2012 Baszewicach rozpoczęto rozdział wykorzystania GPS w ciągnikach. Pierwszym testowym ciągnikiem był nowszy Magnum 310 zakupiony w Agromarkecie Wiewiecko. Jak wyjaśnia Piotr Radziun współpracują z firmą AgriCon ze Szczecina, która założyła układ jazdy równoległej na Magnumie. Koszt wyposażenia ciągnik i uruchomienia układu wyniósł ok. 50 000 zł brutto. Okazało się, iż zastosowanie GPS daje tak duże korzyści, iż jak po chwili zastanowienia odpowiedział Piotr Radziun, w przypadku Magnuma inwestycja w precyzyjną jazdę zwróciła się praktycznie w ciągu jednego sezonu. Dlatego zachęceni wynikami skusili się na doposażenie jeszcze jednego ciągnika.
Ostatnim nabytkiem, była Puma 230 CVX. Jak mówi Piotr Radziun, długo zastanawiali się czy wybrać najmniejszego Magnuma. Jednak zdecydowali się na lżejszą Pumę, gdyż jej zadaniem jest także siew buraków, do którego zakładane są na ciągnik opony bliźniacze.
Ten ciągnik, który trafił do gospodarstwa podczas tegorocznej wiosny, jest szczególny nie tylko ze względu na skrzynię bezstopniową. Na dachu Pumy230 CVX znajdują się trzy anteny włącznie z wirtualną stacją RTK. W programie ConectedFarm, firmy Trimble widzę na bieżąco podczas jego pracy obroty silnika, prędkość oraz dane dot. płynów. Po prostu widzę to na co pozwala komputer ciągnika – podsumowuje Piotr Radziun. Jak przyznaje pełnomocnik zarządu SGR Baszewice, ten program jest bardzo przydatnym narzędziem przy dokumentacji pracy sprzętu. Natomiast nie zdarzyło mu się dzwonić do operatora, aby ten zmienił coś w sposobie pracy. Zdaniem Piotra Radziuna operatorzy są zbyt doświadczeni, a przede wszystkim to oni są na polu i widzą jakie są warunki polowe. Pełnomocnik zarządu zapewnia, że doposażą w układ jazdy równoległej kolejne ciągniki – Poza 7240, on już jest za leciwy i nie będzie miał tyle pracy na polu, aby go doposażać – z uśmiechem wyjaśnia Piotr Radziun.
Artykuł ukazał się w wydaniu 6/2013 miesięcznika Rolniczy Przegląd Techniczny - Zaprenumeruj!