Białoruskie traktory Białoruś MTZ to wciąż jedne z najpopularniejszych w naszym kraju ciągników. Szczególny prym wśród nich wiedzie model MTZ-82. Mało znany jest fakt, że byliśmy bliscy wytwarzania pierwszego modelu tej marki.
W ciągu ośmiu lat produkcji ciągników MF-65 zbudowano ich ponad 60 tys. Do zakupu tej maszyny zachęcała z pewnością wysokoprężna jednostka Perkinsa i możliwość zamówienia przekładni ze wzmacniaczem momentu. Rok 1955 oznaczał wiele...
W 1954 r. w myśl umów podpisanych między Polską i ZSRR zakupiono licencję na traktor MTZ-2, który miał być wytwarzany pod nazwą Mazowsze. Jednak po dojściu do władzy Władysława Gomułki w 1956 r. pomysł zarzucono. Natomiast zakupione urządzenia i linie montażowe wykorzystano później przy produkcji ciągnika Ursus C-325.
Zarządzenie ministerstwa
Wróćmy do maja 1948 r., gdy nowo utworzone biuro konstrukcyjne przy powstającej w Mińsku gigantycznej fabryce traktorów otrzymało z Ministerstwa Rolnictwa ZSRR zlecenie na opracowanie ciągnika kołowego. Zarządzenie określało podstawowe wymagania ministerstwa od ciągnika rolniczego. Miał on być przeznaczony dla kołchozów i sowchozów. Zdecydowano, że źródłem napędu będzie silnik Diesla o mocy 35-40 KM. Określono również wyposażenie tego ciągnika w podnośnik hydrauliczny i maksymalną prędkość do 13 km/h. Ponadto maszyna miała być wyposażona w koła pneumatyczne lub stalowe.
Podzespoły ciągnika gąsienicowego
Prace projektowe ruszyły w dużym tempie. Już w październiku 1948 r. zakończone zostały rysunki techniczne prototypu. Przygotowano dwie wersje ciągnika. Pierwszą stanowił przeznaczony do upraw międzyrzędowych i wysokopiennych trzykołowy MTZ-1. Druga odmiana, o symbolu MTZ-2, została opracowana jako klasyczny, czterokołowy traktor. Oprócz różnic w układzie jezdnym obydwa ciągniki były identyczne. Jako źródło napędu zaproponowano czterocylindrowy silnik Diesla D-36, adaptowany z ciągnika gąsienicowego Kirowiec KD-35. Osiągał on na wale korbowym moc 37 KM. Warto wspomnieć, że ta jednostka, zresztą jak niemal cały ciągnik KD-35, była kopią amerykańskiego Caterpillara D2. Układ napędowy, mimo że również oparty na pięciobiegowej skrzyni przekładniowej ciągnika KD-35, został dostosowany do układu jezdnego ciągnika kołowego. Zaprojektowano nowe dwustopniowe sprzęgło, dyferencjał oraz niezależny wałek odbioru mocy.