Bezzałogowy ciągnik Case IH zdobywa srebrny medal SIMA 2017
Grono ekspertów odpowiedzialnych za rozdanie nagród paryskich targów techniki rolniczej SIMA przyznało srebrny krążek firmie Case IH za autonomiczny ciągnik koncepcyjny oparty o konstrukcję przedstawiciela serii Magnum CVX.
– Potrzeba tej technologii istnieje, ponieważ w sezonie, w niektórych częściach świata, znalezienie wykwalifikowanej siły roboczej do pracy przez długie godziny jest coraz trudniejsze – mówi Dan Stuart, produktowiec od ciągników dużej mocy marki Case IH na rynki Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
– Koncepcja ta ilustruje zaangażowanie naszych inżynierów w poszukiwanie dobrego rozwiązania, a wraz z jego rozwojem obserwujemy stopniową integrację elementów tej technologii z istniejącym sprzętem. Rolnictwo precyzyjne i automatyzacja ciągników i maszyn nabierają większego niż kiedykolwiek znaczenia, ponieważ zaspokajają zapotrzebowanie na rolnictwo bardziej wydajne, ekonomiczne i przyjazne dla środowiska, jakkolwiek w kluczowych okresach roku długie godziny pracy na polu pozostają nadal koniecznością, zwłaszcza w czasie zbioru plonów lub zasiewów.
Efektem pięcioletnich prac rozwojowych jest pojazd ACV (Autonomous Concept Vehicle), który pomaga sprostać temu wyzwaniu dzięki zdolności do osiągania możliwie najlepszych wyników przy danych warunkach glebowych i klimatycznych, jednocześnie minimalizując konieczność pracy w mało dogodnych godzinach.
- Choć automatyczny układ kierowniczy i telemetryczny są już dostępne w dzisiejszych ciągnikach, technologia autonomiczna stanowi znaczący krok naprzód. Autonomiczny pojazd koncepcyjny oparty na istniejącym konwencjonalnym traktorze z silnikiem o dużej mocy Case IH Magnum, wykorzystujący system prowadzenia AccuGuide wspierany przez sygnały satelitarne we współpracy z siecią korekcyjną RTK+ Case IH zapewniające prowadzenie z bardzo dużą dokładnością, został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał całkowicie zdalne monitorowanie i sterowanie z natychmiastowym zapisywaniem i transmisją danych z pola. Magnum CVX został wybrany jako podstawa projektu ciągnika ACV ze względu na rodzaj zastosowań, w których jest wykorzystywany – wyjaśnia Dan Stuart.
Autonomiczny ciągnik Case IH
Te duże ciągniki często wykorzystywane są do ciągnięcia z dużą prędkością szerokich siewników, co wymaga wykwalifikowanej obsługi i długich godzin pracy, aby w jak największym stopniu wykorzystać tzw. okna pogodowe. Dzięki obsłudze autonomicznej mniejszy nacisk kładziony jest na pracę w tych oknach, przy jednoczesnym maksymalnym ich wykorzystaniu. Pojazdy ACV można bezproblemowo zintegrować z istniejącymi flotami, a oprócz technologii bezzałogowej oferują one standardowy silnik, skrzynię biegów, podwozie i możliwości współpracy z zaczepem, wałkiem WOM i złączami hydraulicznymi.
Operowanie ciągnikiem rozpoczyna się od skorzystania z komputera stacjonarnego lub przenośnego w celu nakreślenia najbardziej efektywnych ścieżek przejazdu - technologia autonomiczna jest najbardziej odpowiednia dla prac umożliwiających zdefiniowanie tych ścieżek, a są nimi uprawy, sadzenie, czy opryski; niemniej równie dobrze sprawdza się w przypadku małych ciągników, używanych na przykład do koszenia lub opryskiwania sadów. W razie potrzeby ścieżkę można nakreślić także ręcznie. Następnie operator wybiera pracę z zaprogramowanego menu, po prostu zaznaczając pojazd i pole, a następnie ustawiając ciągnik do wykonania zadania – taka sekwencja działań zajmuje niewiele ponad 30 sekund. Funkcjami maszyny sterują czujniki, które kontrolują automatycznie uruchamianie/zatrzymanie silnika, przyśpieszanie/zwalnianie, obroty silnika, kąt skrętu, przekładnię, WOM, zaczep i działanie układu hydraulicznego, mechanizmy różnicowe oraz klakson.