Liczba rejestracji ciągników w Europie spadła. Silny wzrost jedynie w maszynach o najwyższych mocach
Według danych uzyskanych od organizacji krajowych, w 2023 r. w Europie zarejestrowano ogółem 211 700 ciągników – informuje Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR).
Jej raport oparty jest na danych z CEMA - stowarzyszenia reprezentującego europejski przemysł maszyn rolniczych. Zgodnie z nimi, 158 100 ze wspomnianej wyżej liczby pojazdów to ciągniki stricte rolnicze, z czego 26 200 (17 proc.) miało moc 37 kW (50 KM) i mniejszą, a 131 900 (83 proc.) miało moc 38 kW i większą. Resztę stanowią różnorodne pojazdy, czasami klasyfikowane jako ciągniki, do których zaliczają się quady, pojazdy użytkowe typu side-by-side, ładowarki teleskopowe i inne rodzaje sprzętu.
Nastroje producentów maszyn rolniczych nadal kiepskie. Gospodarstwa wstrzymują inwestycje w sprzęt
Rejestracje poszły w dół
„Rejestracje ciągników rolniczych były o 4,9 proc. niższe niż w 2022 r., ale tylko nieznacznie poniżej średniej liczby zarejestrowanych ciągników w ciągu ostatnich pięciu lat. Liczba maszyn zarejestrowanych w pierwszym półroczu była tylko nieznacznie niższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, jednak w drugim półroczu spadek był większy. W okresie lipiec-grudzień 2023 r. zarejestrowano o blisko 10 proc. mniej ciągników niż w analogicznym okresie 2022 roku. Spowolnienie na rynku spowodowało także, że rejestracje w drugiej połowie roku były o 7 proc. niższe od średniej sezonowej” – wylicza PIGMiUR.
Według jej raportu, jednym z powodów utrzymujących się na dobrym poziomie rejestracji ciągników rolniczych w pierwszej połowie 2023 r. było nadrabianie przez producentów zaległości w zamówieniach, które narosły w latach 2021 i 2022 w wyniku zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw w trakcie i po pandemii Covid-19 oraz rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Do połowy roku łańcuchy dostaw w dużej mierze wróciły do normy, więc liczba zarejestrowanych ciągników lepiej odzwierciedlała popyt na rynku.
Spadły ceny płodów rolnych
Izba zwraca jednocześnie uwagę, że ceny towarów rolnych spadły, podczas gdy koszty środków produkcji są nadal wysokie, co wpływa na dochody gospodarstw. A przecież popyt na ciągniki i inne typy maszyn rolniczych jest ściśle powiązany z dochodami gospodarstw.
Czy ciągnik uniwersalny może być ekonomiczny?
„W zeszłym roku rolnicy w wielu częściach Europy ucierpieli również z powodu niekorzystnych warunków pogodowych. W połączeniu ze spadającymi cenami towarów rolnych i wysokimi kosztami produkcji, oznacza to ograniczenie dochodów gospodarstw rolnych. Nieuchronnie wpłynęło to na ograniczenie chęci rolników do inwestowania w ciągniki i inne maszyny rolnicze, co wyjaśnia, dlaczego w drugiej połowie 2023 r. liczba rejestracji ciągników zaczęła spadać” – czytamy w raporcie.
Popyt na najwyższe moce
Zwrócono w nim jednocześnie uwagę, że chociaż w 2023 r. liczba rejestracji ciągników była niższa niż rok wcześniej, nie dotyczyło to wszystkich zakresów mocy.
„W najwyższych przedziałach mocy, maszyny powyżej 132 kW (około 175 KM), odnotowały silny wzrost, a rejestracje tych większych ciągników wzrosły o 12 proc. rok do roku. Natomiast o 13 proc. mniej zarejestrowano ciągników o mocy od 60 kW do 132 kW (80–175 KM), chociaż gama ta nadal stanowiła prawie połowę ciągników rolniczych zarejestrowanych w 2023 r. Nieznacznie spadła liczba zarejestrowanych w Europie ciągników o mocy poniżej 60 kW, z pewnym wzrostem w przypadku najmniejszych maszyn. Podane liczby nie obrazują całkowitej wielkości rynku ciągników o małej mocy, ponieważ nie wszystkie z nich będą używane na drogach, co oznacza, że nie będą one rejestrowane, gdyż w niektórych krajach nie ma takiego wymogu dla tego rodzaju ciągników” – precyzuje Izba.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś