Europejczycy chętnie jedzą wieprzowinę i drób. Dlaczego?
Konsumpcja mięsa w 2020 roku, jak wynika z danych Organizacji Rozwoju Współpracy Gospodarczej (OECD) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wzrosła i wyniosła 325 mln ton.
Spożycie mięsa w Unii Europejskiej wyniosło 69,8 kg na osobę. Według tych danych Europejczycy jedzą najwięcej wieprzowiny tj. 33,5 kg na osobę. Na drugim miejscu znajduje się drób tj. 24,3 kg na osobę.
Czy wieprzowina szkodzi zdrowiu?
Związek Polskie Mięso rozpoczął IV edycję ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej "Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje". Tegoroczna odbywa się pod hasłem "Pewne jest jedno. Polskie Mięso. Zawsze w dobrym towarzystwie".
Kampania ma na celu promocję polskiego mięsa wieprzowego i drobiowego oraz ich przetworów, a także informowanie konsumentów o jego walorach odżywczych i ważnej roli w codziennej diecie.
Podczas trwania kampanii przedstawione zostaną zalety zdrowotne i wartości odżywcze polskiego mięsa drobiowego i wieprzowego potwierdzone wynikami najnowszych badań.
- W sferze publicznej brakuje merytorycznej dyskusji i opinii ekspertów dotyczącej wpływu spożycia mięsa na zdrowie człowieka. Zbyt mało mówi się też o tym, jak ważna jest jego jakość, jaki wpływ na ekonomię ma zrównoważona hodowla trzody chlewnej i drobiu i jakimi sposobami powinno chronić się środowisko - mówi Witold Choiński, prezes Zarządu Związku Polskie Mięso.
Do udziału w kampanii zaproszono ekspertów. Prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka, która doskonale orientuje się w tematyce trendów i nowości dotyczących polskiego mięsa drobiowego i wieprzowego, brała już udział poprzednich edycjach. Do grona ekspertów dołączyła również dietetyk Dorota Osóbka.
Hodowcy muszą działać. Ich przeciwnicy robią to od dawna
Ambasadorami tegorocznej edycji zostało, znane ze swoich kulinarnych dokonań, rodzeństwo Grażyna (Gaja) Kuroń i Jakub Kuroń.
- Udział w kampanii jest świetną okazją do wspólnego gotowania i podzielenia się przepisami na dania z polskiej wieprzowiny i drobiu - mówi Jacek Kuroń.
W trakcie kampanii zaprezentowane zostaną m.in. najnowsze tendencje rynkowe dotyczące sprzedaży mięsa oraz zasady wybierania i kupowania dobrej jakości mięsa.
Z badań wynika, co potwierdza prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka, że prawie 39% Polaków kupuje i spożywa mięso drobiowe, co daje około 27,5 kg tego mięsa rocznie na osobę.
Polska niezmiennie od 2017 roku utrzymuje pozycję lidera w produkcji drobiarskiej wśród wszystkich krajów UE. 73% całego eksportu produktów drobiarskich trafiło na rynki krajów członkowskich UE.
Jeśli chodzi o wieprzowinę to w raporcie "Wieprzowina - Nowa Perspektywa" naukowcy przekonują, że obecnie, dzięki zmianom jakie zaszły podczas dziesięcioleci doskonalenia świń w kierunku mięsnym, zawiera ona niewiele tłuszczu, jest mniej kaloryczna i charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą.
Wzrost cen żywca drobiowego utrzymał się?
Organizatorzy kampanii odpowiadają również na pytanie, dlaczego w zrównoważonej diecie nie powinno zabraknąć wieprzowiny i drobiu.
- W prawidłowo zbilansowanej diecie jest miejsce dla dobrej jakości mięsa, w tym mięsa wieprzowego i drobiowego, które Polacy bardzo lubią. Ważne jest jednak jakie to mięso, skąd pochodzi, jaka jest jego jakość i świeżość oraz to, jakim zabiegom kulinarnym zostało poddane przed spożyciem - mówi dietetyk Dorota Osóbka.
Tegoroczne hasło kampanii "Zawsze w dobrym towarzystwie" nawiązuje do wspólnego gotowania i biesiadowania w gronie rodziny i przyjaciół, ale również do zbilansowanej diety i odpowiednio dobranych, dobrej jakości produktów na naszym stole.
Cykl spotkań, mających na celu popularyzację polskiego mięsa drobiowego i wieprzowego, rozpoczęła konferencja "Pewne jest jedno. Polskie Mięso. Zawsze w dobrym towarzystwie", która odbyła się 20 grudnia.
Cała akcja potrwa do 31 lipca 2022 r. W trakcie kampanii planowane są wydarzenia specjalne, w których swój udział zapowiedzieli wyjątkowi goście. Część z tych spotkań odbędzie się w plenerze.
Kampania w całości została sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.
Książki warte polecenia: Sygnały brojlerów |Sygnały kur nieśnych |Sygnały indyków