Producenci jaj mniej zarabiają na eksporcie
W 2020 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z eksportu jaj wyniosły około 203 mln euro wobec 226 mln euro w roku 2019 r - poinformowało ministerstwo rolnictwa. Spadek to efekt pandemii koronowirusa.
Z najnowszych informacji resortu wynika, że Polska z produkcją ponad 10 mld jaj rocznie zajmuje wśród krajów unijnych 6 miejsce.
Koszty poprawy dobrostanu kur powinien ponosić także handel
"W ostatnich pięciu latach statystyczny Polak konsumował od 139 do 162 sztuk jaj kurzych rocznie, natomiast w 2019 r. spożycie na osobę wyniosło 156 sztuk. Poziom był jednak niższy niż przed dekadą, gdy konsumpcja przekraczała 200 sztuk rocznie" - czytamy.
Dużą część produkcji stanowi eksport, przy czym jest determinowany sytuacją podażowo-popytową na rynku unijnym, ponieważ to kraje Unii Europejskiej są naszym głównym partnerem handlowym.
W 2020 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z wywozu jaj wyniosły około 203 mln euro wobec 226 mln euro rok wcześniej. Przy czym aż 188 mln euro wygenerowała sprzedaż na rynek unijny (93 proc. przychodów).
Mniejsze wpływy z wysyłek jaj w 2020 r. w porównaniu z rokiem 2019 były spowodowane pandemią koronawirusa, a ograniczenia w handlu międzynarodowym oraz w funkcjonowaniu firm sektora HoReCa miały największy wpływ na zmniejszenie przychodów producentów.
Największe wpływy krajowi przedsiębiorcy uzyskali ze sprzedaży jaj na rynek Holandii (54 mln euro), Niemiec (39 mln euro), Węgier (19 mln euro) i Włoch (15 mln euro).
Jak napisano w komunikacje, zainteresowanie konsumentów dietą zbilansowaną, opartą na wysokiej jakości produktach wraz z kampaniami informacyjnymi "Kupuj świadomie", "Solidarni z Rolnikami" i PRODUKT POLSKI, mogą przyczynić się do wzrostu spożycia, gdyż konsumpcja jaj wpisuje się doskonale w dobre nawyki żywieniowe.
-
Książki warte polecenia: Sygnały brojlerów |Sygnały kur nieśnych |Sygnały indyków