Polska umacnia pozycję w eksporcie mięsa drobiowego
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za resortem rolnictwa) w pierwszych jedenastu miesiącach 2015 roku Polska wyeksportowała 754 tys. ton nieprzetworzonego mięsa i podrobów drobiowych. To o ponad 15 proc. więcej niż rok wcześniej.
Analitycy BGŻ BNP Paribas informują, że wartość sprzedaży wzrosła o 17 proc. do 1,467 mld euro. Największym odbiorcą naszego mięsa drobiowego pozostały Niemcy z wolumenem wynoszącym blisko 127 tys. ton. Sprzedaż do tego kraju poszła w górę o ponad 11 proc. r/r, co jednak oznacza, że udział zachodnich sąsiadów w polskim eksporcie nieznacznie zmniejszył się.
Zdecydowanie wyższą dynamiką wzrostu charakteryzowały się wysyłki do Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii. To pierwsze państwo stało się drugim odbiorcą towarów z wolumenem 66 tys. ton (+20 proc.) i wyprzedziło Czechy.
Brojlery kurcząt nieznacznie potaniały
Wzrostowi wywozu sprzyja większa produkcja drobiu w Polsce. Według danych Eurostatu liczba ubojów w kraju w pierwszych 11 miesiącach 2015 r. wyniosła 848 mln szt. i była o 9 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem i o 29 proc. powyżej stanu sprzed dwóch lat.
Mimo obserwowanego zwiększania eksportu i konsumpcji krajowej, ceny żywca drobiowego na rynku wewnętrznym spadają. Według danych ministerstwa rolnictwa ceny skupu brojlery kurcząt w styczniu wynosiły przeciętnie 3,20 zł/kg. To co prawda o 1 proc. więcej niż w grudniu, ale o 6,3 proc. mniej niż przed rokiem.
Pozycja Polski w eksporcie mięsa drobiowego na rynek Unii Europejskiej umacnia się. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2015 r. nasz udział w handlu pomiędzy krajami UE wyniósł 18,2 proc. (+2,4 p.p. r/r). Liderem pozostała Holandia (24 proc., -3,2 p.p. r/r).