Drobiarze pracują nad stworzeniem systemu informacji o cenach jaj
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz pracuje nad stworzeniem elektronicznego systemu informacji o cenach jaj. Do współpracy zaproszono m.in. hurtowych odbiorców oraz sieci handlowe. System ma ruszyć na wiosnę - poinformował Mariusz Szymyślik, dyrektor izby.
Ekspert poinformował, że w Polsce nie ma precyzyjnego mechanizmu informacji o stawkach jaj oferowanych przez producentów. Istniejące systemy gromadzenia informacji o cenach (resortu rolnictwa, GUS) podają dane, które różnią się od rynkowych o kilkanaście, nierzadko o kilkadziesiąt procent.
Eksporterzy jaj mają spore problemy. Sprzedaż najniższa od 4 lat
Jego zdaniem, w przypadku dużych i nagłych skoków cen, producenci jaj oraz odbiorcy, czyli obie strony transakcji, są narażone na olbrzymie ryzyko, które może doprowadzić do zawirowań na rynku. Dlatego KIPDiP prowadzi prace nad systemem informacji cenowej, który ma do minimum ograniczyć obecne ryzyka rynkowe.
Głównym elementem nowego systemu informacji ma być Indeks Cen Producentów Jaj Spożywczych (ICPJS), który będzie tworzony na podstawie informacji uzyskiwanych bezpośrednio od producentów jaj i ich odbiorców. System będzie kalkulował wartość ICPJS w oparciu o ustalony algorytm.
Producenci podpiszą umowy z taką instytucją, w których pod groźbą kary umownej oraz wykluczenia z systemu zobowiążą się do podawania prawdziwych danych. Instytucja nadzorująca będzie przeprowadzała systematyczne kontrole na podstawie planu, który będzie generowany w sposób losowy przez system informatyczny.
Jak tłumaczył Szymyślik, brak systemu informacji o cenach jaj stwarza kłopoty z ich podażą na krajowym rynku. Według izby producenci nie chcą sprzedawać swojego, szczególnie przez supermarkety i dyskonty, bo za granicą uzyskują wyższe ceny.
Przeszkodą w zmianie umów handlowych między producentami jaj a sieciami handlowymi jest brak cenowego punktu odniesienia. Zdaniem Szymyślika, nowy system będzie korzystny dla wszystkich - producentów i odbiorców jaj.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz reprezentuje 65-70 proc. rynku jaj w Polsce.
- Książki warte polecenia: Hodowla i chów gęsi |Sygnały brojlerów |Sygnały kur nieśnych