Coraz mniej zarabiamy na eksporcie produktów mleczarskich
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za resortem rolnictwa) wartość eksportu produktów mleczarskich w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku wyniosła 1177 mln euro i przez rok spadła o 18,2 proc.
Dynamika spadku sprzedaży była jednak ostatnio nieznacznie niższa niż w pierwszym półroczu, kiedy wyniosła 19,5 proc. - informują analitycy BGŻ BNP Paribas. Od stycznia w dół leciała bowiem wartość wszystkich podstawowych grup przetworów mleczarskich.
Polskie mleko potrzebuje nowych rynków zbytu
Najbardziej na wyniki wysyłek wpłynęła sytuacja w handlu mlekiem w proszku. Wartość eksportu w pierwszych trzech kwartałach br. była o 38 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem i wyniosła 227,2 mln euro. To efekt niższych cen i mniejszego o 7 proc. wolumenu, który wyniósł 114,1 tys. ton.
Wartość sprzedaży serów i twarogów wyniosła 441,8 mln euro i przez rok spadła o 15,5 proc., co wynikało również z niższych stawek i innego asortymentu towarów. Zamknięcie rosyjskiego rynku, gdzie do tej pory trafiało najwięcej polskich produktów sprawiło, że o 17 proc. wzrósł wywóz wyrobów do krajów Unii Europejskiej.
Najmniejszy spadek wartości eksportu dotyczył mleka płynnego i śmietany - o 1,5 proc. do 197 mln euro. Jego wolumen natomiast poszedł w górę o ponad 100 tys. ton, czyli prawie 38 proc. Sprzedaż zagraniczna napojów fermentowanych i jogurtów przez 12 miesięcy spadła o 14 proc. i wyniosła 86 mln euro, a wysyłki były mniejsze o 6 proc. (78 tys. ton.).
W pierwszych trzech kwartałach br. wartość eksportu masła wyniosła z kolei 93 mln euro (-7 proc.). To efekt niższych stawek bowiem w ujęciu ilościowym wywóz wzrósł o 10 proc. do 32 tys. ton.