ARiMR nie zgadza się z naszą opinią
Rzeczniczka prasowa ARiMR Agnieszka Szymańska odniosła się do opublikowanego na łamach naszego multiportalu artykułu dotyczącego akcji wypłacania dopłat bezpośrednich za 2015 rok.
Poniżej prezentujemy treść listu z centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Sprawa dotyczy artykułu Nie masz na koncie dopłat za 2015 rok? Złóż kolejny wniosek
"Ustawowy termin zakończenia wypłat płatności bezpośrednich przypada na 30 czerwca roku następnego po złożeniu wniosku o płatność. Jednocześnie – zgodnie z przepisami prawa – wnioski o płatności bezpośrednie za dany rok składa się od dnia 15 marca. Jest zatem oczywiste, że pomiędzy 15 marca a 10 czerwca (ostateczny termin składania wniosków o płatności bezpośrednie w roku bieżącym) część rolników będzie jednocześnie wnioskować o płatności za obecny rok i oczekiwać na płatności za rok poprzedni" – informuje Agnieszka Szymańska.
Nie masz na koncie dopłat za 2015 rok? Złóż kolejny wniosek
Rzeczniczka ARiMR podkreśla, że "podobnie było w latach ubiegłych".
"W trakcie kampanii płatności bezpośrednich za 2013 r., po dacie 15 marca, (od której to daty można było składać wnioski o płatność za rok 2014) płatności otrzymało 109 397 rolników. W roku ubiegłym analogiczna sytuacja dotyczyła 72 515 rolników" – tłumaczy Szymańska.
"Trzeba zwrócić uwagę na sytuację jaką zastał obecny zarząd ARiMR u progu kampanii płatności bezpośrednich za 2015 rok. Poprzednie kierownictwo Agencji zgodziło się na przeniesienie gotowości systemu informatycznego z 18 listopada 2015 r. na 22 lutego 2016 r. W tej sytuacji, nowe kierownictwo mogło "zwalić niedociągnięcia na poprzedników" (używając sformułowania zawartego w artykule) i uruchomić płatności po oddaniu systemu przez firmę" – pisze rzeczniczka ARiMR.
Podkreśla, że "pierwsi rolnicy zobaczyliby środki na koncie dopiero na przełomie lutego i marca br."
Dopłaty bezpośrednie do końca marca dostanie większość rolników
"Podkreślić należy również ogromne zaangażowanie pracowników Agencji, szczególnie tych w Biurach Powiatowych ARiMR w obsługę wniosków o płatności bezpośrednie. W związku z tym – w mojej opinii – wyrażone w artykule opinie o "nieporadności" ARiMR, panującym w Agencji "bałaganie" oraz "zwalaniu niedociągnięć na poprzedników” są niesprawiedliwe" – kończy rzeczniczka ARiMR.