Ursus ruszył na podbój Afryki
Firma Ursus chce przywrócić świetność polskiej marce ciągników, umacniając jej pozycję nie tylko na rodzimym rynku, ale także zagranicznym.
O planach na przyszłość i dotychczasowych dokonaniach firmy, opowiedział 2 listopada podczas konferencji w Warszawie Karol Zarajczyk, prezes Ursusa.
Spółka zakłada unowocześnienie i rozbudowę infrastruktury produkcyjnej, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz inwestowanie w ludzi. Ma to w przyszłości zaowocować pojawieniem się nowych modeli ciągników i maszyn rolniczych w portfolio firmy. W 2014 roku firma zainwestowała w zaplecze produkcyjne 16,8 mln zł, a w 2015 roku prawie drugie tyle (29,4 mln zł).
Ursus posiada w ofercie 80 produktów, w tym 19 ciągników. Kluczowym filarem strategii rozwoju spółki ma być zwiększenie sprzedaży na rynku krajowym. Choć jak chwalił się prezes Zarajczyk, w tym roku firma może być zadowolona z osiągniętego wyniku. O 40 proc. wzrosła bowiem liczba rejestracji ciągników Ursusa w Polsce, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W sierpniu tego roku model Ursus C-380 znalazł się na trzecim miejscu wśród najchętniej kupowanych przez Polaków ciągników. Traktory produkowane są w zakładzie w Lublinie, a pozostałe maszyny w Dobrym Mieście (woj. warmińsko-mazurskie) i Opalenicy (woj. wielkopolskie).
Ursusy trafią do Tanzanii
Prezes Zarajczyk zaznaczył jednak, że spółka nie może ograniczać się tylko do rynku krajowego. Musi rozwijać swoją działalność także za granicą. Dlatego w 2013 roku, dzięki rządowemu programowi Poland Go Global, Ursus podpisał kontrakt z etiopską firmą Metec o wartości około 90 mln dolarów, w ramach której zobowiązał się dostarczyć tam 3 tys. ciągników. W sierpniu tego roku spółka zawarła kolejny kontrakt z Ethiopian Sugar Corporation na dostawę ciągników, przyczep i części zamiennych do transportu trzciny cukrowej, o wartości 30,6 mln dolarów.
Natomiast 22 października Ursus podpisał umowę z National Service Corporation Sole (Suma JKT) na dostawę 2,4 tys. ciągników, oprzyrządowania i części zamiennych, a także wyposażenia hali montażowych i centrów serwisowych do Tanzanii. Kontrakt ten opiewa na kwotę 55 mln dolarów. Spółka ma w planach ekspansję na kolejne rynki afrykańskie. Dlatego uczestniczy w kampanii na rzecz mechanizacji rolnictwa Unii Afrykańskiej. Obecnie prowadzi rozmowy z kilkoma krajami, oprócz Etiopii i Tanzanii także z Angolią i Nigerią. Włączając kraje Afryki, produkty Ursusa są obecne w ponad 120 państwach na świecie.