Rynek winiarski się zmienia, więc PRW wprowadza nową strukturę
Polska Rada Winiarstwa tworzy dwa komitety członkowskie, które będą działać na rzecz wyrobów winiarskich owocowych i miodów pitnych oraz osobno na rzecz win gronowych.
Zmiany i nowe kierunki rozwoju wynikają z tendencji i wzrostów spożycia wybranych kategorii produktowych na polskim rynku - przekonywano na konferencji prasowej, która odbyła się 2 grudnia w Warszawie.
Polskie wina owocowe i cydr mogą zdobyć zagraniczne rynki
Podkreśla, że w ramach Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa powstają dwa komitety związane z dwoma grupami produktów winiarskich: Komitet Win Gronowych oraz Komitet Produktów Fermentowanych. - Różne kategorie wymagają zróżnicowanych działań, w ten sposób zapewniamy pełną reprezentatywność naszego rynku - dodaje Kwaśniewski.
Celem zmian jest przede wszystkim wykorzystanie potencjału drzemiącego w polskiej branży winiarskiej i atutach polskich firm winiarskich, do których zaliczyć należy najwyższej klasy surowiec (jak chociażby jabłka, wiśnie, maliny czy porzeczki, których Polska jest największym producentem w Unii Europejskiej.
Nadrzędnymi celami Polskiej Rady Winiarstwa po zmianach jest wprowadzenie polskich krajowych produktów do języka aktów prawnych Unii Europejskiej, gdzie dotychczas praktycznie nie istniały oraz promocja dobrej renomy krajowych producentów wyrobów winiarskich na bazie krajowych owoców.
[WIDEO] Zapraszamy do obejrzenia relacji z konferencji PRW w Warszawie
Cydry prawdziwym przebojem
Zmiany w Polskiej Radzie Winiarstwa wynikają z obserwowanego od kilku lat rozwoju rynku winiarskiego w Polsce i rosnącego spożycia wybranych kategorii.
Przede wszystkim, na jego kształt wpływa rosnąca w siłę kategoria cydrów - od zmniejszenia akcyzy na ten produkt w 2013 roku, jego spożycie rośnie rokrocznie bardzo dynamicznie.
Sprzedaż cydru osiągnęła w 2013 roku 2 mln litrów, w 2014 roku było to już 9-10 mln litrów, na 2015 rok prognozowane jest 18 mln litrów.
Włochy: zmierzch popularności młodego wina, Novello
Wina z potencjałem
Dynamiczny rozwój przeżywa również kategoria win gronowych. Pije je już niemal co drugi konsument - kilka razy w roku sięga po nie 45 proc. Polaków, raz w roku 76 proc. Dziś wypijamy 7 litrów wina rocznie, z czego aż 3,5 litra to wina gronowe.
Średnia prognoza dla tego rynku na kolejne lata to wzrosty o około 7 proc. rocznie. Widać też wyraźnie rysującą się tendencję odchodzenia od alkoholi mocniejszych na rzecz tych o mniejszej liczbie procentów.
Wina pijemy najczęściej w towarzystwie znajomych, ale często sięgamy po nie również bez okazji. Zmieniają się też gusta smakowe Polaków - odchodzą od win deserowych na rzecz win półwytrawnych i wytrawnych.
Sięgają też chętniej po produkty droższe (do 30 zł), w przeciwieństwie do konsumentów sprzed 25 lat, wśród których najpopularniejsze były tańsze wyroby winiarskie.
Polacy najchętniej kupują w dyskontach, które są głównym miejscem sprzedaży win gronowych, przede wszystkim ze względu na szeroką ofertę i wprowadzanie do dystrybucji różnorodnych produktów z zagranicy w przystępnych dla konsumentów cenach.