Włochy: zmierzch popularności młodego wina, Novello
Po latach rynkowych sukcesów i wielkiej popularności we Włoszech szybko mija moda na młode wino, czyli Novello.
W tym roku przygotowano tylko 2 miliony butelek z tym trunkiem, czyli wielokrotnie mniej niż jeszcze niedawno temu.
O Novello z każdym rokiem mówi się coraz mniej, podczas gdy jeszcze 10 lat temu jego pojawienie się w sprzedaży było wielkim wydarzeniem nagłaśnianym przez media.
Na placach włoskich miast i miasteczek w klimacie zabawy i święta otwierano w wyznaczonym dniu o północy pierwsze butelki. Klienci kupowali je masowo wyczekując momentu powitania nowego czerwonego wina.
Wino z całej Europy przyjeżdża do Polski w cysternach
"Młode wino już nie przyciąga klientów. Konsumenci, w porównaniu z poprzednią dekadą, mają znacznie szerszą ofertę dobrych win do wyboru, zaś producenci z tych samych winogron wolą zrobić trunek o wyższej jakości" - tłumaczy enolog Giuseppe Martelli. Podkreślił, że obecnie Novello wytwarzają niemal wyłącznie wielcy producenci.
W mniejszych piwnicach odstąpiono zaś od jego przygotowywania.
Produkowane we Włoszech od 1987 roku Novello to lekkie wino o zawartości 11 procent alkoholu, pasujące do niemal wszystkich potraw; od makaronów i risotto po mięso i sery.
Wyróżnia się aromatycznym bukietem. Jego zaletą jest niska cena (od 3 euro za butelkę).
Polskie wino – będzie setka producentów?
Ze względu na konieczność przyspieszenia procesu dojrzewania, w przypadku Novella stosuje się inną technologię produkcji, która jednak jest bardziej kosztowna od tradycyjnej.
W tym roku zgodnie z rozporządzeniem włoskiego ministerstwa rolnictwa sprzedaż Novello może rozpocząć się w piątek 30 października.
Włochom pozostaje satysfakcja, że ich młode wino gotowe jest zawsze około trzech tygodni wcześniej niż francuskie Beaujolais Nouveau , które w tym roku będzie można spróbować 19 listopada.