OSM Łowicz stawia na dynamiczny rozwój
19 milionów złotych przeznaczone na inwestycje, wzrost sprzedaży w handlu krajowym i eksporcie, ekspansja na nowe rynki zagraniczne i nowoczesna kampania marketingowa flagowego produktu - jedna z największych spółdzielni mleczarskich w Polsce podsumowała 2017 rok i przedstawia plany na 2018 rok.
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu w 2017 roku zanotowała 16-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2016.
Wartość przychodów ogółem wyniosła ponad miliard sześćset milionów złotych. To stawia OSM Łowicz w pierwszej trójce największych spółdzielni mleczarskich w Polsce.
Mleczarnie w maju płaciły poniżej 1,3 zł za litr mleka
Zamiast niskorentownej sprzedaży w dyskontach pod szyldem marek własnych firma podjęła próbę rozszerzenia kanałów dystrybucyjnych.
Produktem który cieszył się największym powodzeniem w 2017 r. jest flagowe mleko UHT. Jego sprzedaż w skali roku urosła o ponad 36 proc. r/r. Imponujący wzrost zaliczyła także serwatka w proszku (30 proc.), sery dojrzewające (20 proc.) oraz śmietanka UHT (6 proc.).
- Udało nam się to wszystko osiągnąć pomimo trudnej sytuacji panującej na całym rynku mleczarskim oraz zmian w spółdzielni na początku ubiegłego roku. Planujemy szereg dalszych działań i inwestycji, które stopniowo podniosą naszą pozycję na rynku oraz znacznie wpłyną na rentowność i jakość - z korzyścią dla naszych klientów i dostawców - mówi Karolina Strzelecka, prezes zarządu OSM Łowicz, która piastuje stanowisko od lutego 2017 r.
Cena mleka dołuje, ale produkcja nadal jest wysoka
- Od marca produkujemy mleko łowickie w nowym opakowaniu, na nowej linii Tetra Pak Edge. Wkrótce zamontowana zostanie druga, bliźniacza linia, aby zwiększyć wydajność i dodać kolejne produkty w atrakcyjnym dla klienta opakowaniu - zaznacza Lech Dębowski, wiceprezes zarządu ds. produkcji.
Planowana jest też budowa nowej masłowni, która ma przyspieszyć wytwarzanie i zoptymalizować koszty produkcji. Temu ostatniemu celowi przyświeca również stopniowe porządkowanie portfolio spółdzielni, w tym likwidacja ponad 220 SKU - marek kanibalizujących się, które słabo rotują i nie przynoszą zamierzonych zysków.
Jednym z kanałów działalności, na który OSM Łowicz stawia w 2018 r. największy nacisk jest eksport. Na tym polu mleczarnia już ma się czym pochwalić i ambitnie rozszerza rynki, na które wysyła swoje produkty. Mamy wysoki, 21-procentowy udział eksportu w sprzedaży. Cieszymy się że nasze mleko UHT jest obecne w Chinach i w wielu krajach Afryki.
Mleko tańsze niż marcu ale droższe niż przed rokiem
Coraz wyraźniejsza jest też sprzedaż na rynkach latynoamerykańskich, pomimo sporej konkurencji w tym regionie. Z Ameryką Łacińską sąsiadują USA, które są drugim po UE największym eksporterem artykułów rolno-spożywczych. Ponadto kraje Ameryki Południowej takie jak Brazylia i Argentyna są dużymi producentami produktów rolnych. Mimo to z sukcesem udaje nam się rozwijać eksport nawet do tak odległych regionów świata - dodaje Jezierski.
Ekspansji na rynki zagraniczne służyć mają również tegoroczne wyjazdy OSM Łowicz na światowe targi spożywcze. W lutym br. mleczarnia przedstawiała swoje produkty podczas największych targów żywieniowych świata Gulfood w Dubaju, a miesiąc temu reprezentowała Polskę podczas trzydniowych Sial China w Szanghaju. W czerwcu natomiast spółdzielnia bierze udział w misji targowej w Ningbo we wschodnich Chinach.
Polski sektor mleka coraz silniejszy
Złote medale dla spółdzielni
Produkty OSM Łowicz są doceniane przez zagranicznych, ale przede wszystkim również rodzimych ekspertów. Podczas tegorocznej Krajowej Oceny Masła i Mlecznych Produktów Wysokotłuszczowych - jednego z najważniejszych wydarzeń w branży - aż trzy produkty z portfolio mleczarni zajęły pierwsze miejsca w odpowiadających im kategoriach. Komisja Superarbitrów Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy nagrodziła w ten sposób ser Gouda 48% w plastrach, masło łowickie ekstra oraz Felladę 45%.
"Co więcej, głosami detalistów i ekspertów w ostatnim tylko miesiącu kolejne produkty OSM Łowicz zostały wyróżnione w niezależnych plebiscytach. Jednym z nich było mleko łowickie, o którym do końca roku będzie jeszcze nie raz głośno, za sprawą kampanii marketingowej w telewizji i internecie, wspierającej ten produkt w nowej odsłonie" - czytamy w komunikacie spółdzielni.