Takiej prezentacji polskiej żywności w USA jeszcze nie było
Blisko 40 polskich producentów żywności bierze udział w trzydniowych nowojorskich targach 2017 Summer Fancy Foods Show. Prezentacja krajowej żywności była przedmiotem spotkania w polskim konsulacie.
Według uczestniczącego w rozmowach Jacka Boguckiego, wiceministra rolnictwa Polsce udało się w dużym stopniu zdynamizować eksport do USA, które stały się w ostatnich latach największym poza Europą importerem naszej żywności.
Chcesz sprzedać swoją żywność? Ta aplikacja jest dla ciebie
- Z roku na rok ten import rośnie. W ubiegłym roku powiększył się o kolejne kilkadziesiąt procent. Tak dużego nie notowaliśmy w tym czasie na żadnym rynku. USA są jednak tak dużym krajem, że jest tu miejsce na wiele produktów, a Polska jest w stanie zaproponować żywność najwyższej jakości. Jest o nią w Ameryce trudno, ponieważ jeszcze bardziej nawet niż Europa poszła w kierunku produkcji bardzo masowej i uprzemysłowionej - ocenił polityk.
Pytany, czy w USA znane są walory polskiej żywności sekretarz stanu przyznał, że jeszcze w nie całkiem zadowalającej mierze. Naturalnymi ambasadorami jakości tych produktów, uznał, są Polacy przybywający za ocean. Wiele jeszcze w zakresie promocji zostało jednak do zrobienia.
- W poprzednich latach w USA też były polskie produkty, ale w ograniczonym asortymencie. Była szynka, wódka i poza tym niewiele. Od tamtego czasu zmieniło się na tyle, że jesteśmy w stanie eksportować właściwie większość produkcji i to najwyższej światowej jakości. W ubiegłym roku najwyższy wzrost, ponad 40 proc., nastąpił w eksporcie wieprzowiny. Chcielibyśmy, aby na amerykańskim rynku pojawił się też polski drób, którego jesteśmy największym producentem w Europie - wskazał Bogucki.
Prezydent podziękował rolnikom. Eksport żywności bije rekordy
Jak podkreśla Wydział Promocji, Handlu i Inwestycji (WPHI) konsulatu w Nowym Jorku, polski pawilon występuje na targach z bogatą ofertą, poczynając od wieprzowiny, drobiu, wołowiny i serów, po świeże i mrożone owoce, warzywa, miód organiczny, alkohol i napoje bezalkoholowe.
Według Macieja Golubiewskiego, konsula generalnego RP w Nowym Jorku sprzedaż produktów rolno-spożywczych do Ameryki zamyka się kwotą 271 mln dolarów. Potencjał polskich producentów dobrze odzwierciedla fakt, że kraj osiąga status trzeciego co do wielkości eksportera mięsa wieprzowego do Stanów Zjednoczonych.
Szefowa WPHI, konsul Sabina Klimek powiedziała, że polskie firmy, które przybyły na targi, mają w Ameryce duże szanse na zainteresowanie swoimi produktami. Rośnie bowiem popyt na jedzenie zdrowe, naturalne, organiczne i niezmodyfikowane genetycznie.
Z optymizmem na temat eksportu wypowiadali się także przybyli z Polski producenci. Paweł Krajmas, prezes Stowarzyszenia "Polska Ekologia", mówił o wędlinach bez konserwantów z przedłużonym terminem przydatności do spożycia, miodach gryczanych, produktach mącznych oraz sokach, w tym aroniowym, zawierającym antyoksydanty.
Targi odbywają się w przestrzeni wystawowej Javits Center na Manhattanie. W 63. edycji bierze udział 2400 wystawców z 50 krajów i regionów. Eksponują ok. 180 tys. produktów.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś