"GW": Krótkie spięcie w sprzedaży elektryków. Ceny lecą w dół, ale kupujących brak

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
06-05-2024,8:50 Aktualizacja: 06-05-2024,8:54
A A A

Spadki sprzedaży lub rachityczne wzrosty - tak wygląda sytuacja na rynku aut elektrycznych w UE. Nawet w Chinach widzą już problem. Czy to tylko chwilowe wahnięcie, czy jednak początek problemów w e-rewolucji? - pisze w poniedziałek "Gazeta Wyborcza".

Gazeta podaje, że "w marcu w Niemczech zarejestrowano po raz pierwszy 31,4 tys. nowych samochodów osobowych o napędzie czysto elektrycznym (tzw. BEV), aż o 29 proc. mniej niż przed rokiem", a "w całym pierwszym kwartale 2024 r. na drogi Niemiec wyjechało 14 proc. mniej takich aut niż przed rokiem".

Jak pisze "GW", jest to reakcja niemieckich kierowców na rezygnację rządu Niemiec z dotowania aut elektrycznych. "Dopłaty zaczęto ograniczać już w zeszłym roku, a od stycznia rząd Niemiec całkowicie je wstrzymał - z powodu problemów budżetowych" - podaje Gazeta Wyborcza.

W marcu 2024 r. w innych państwach UE także sprzedano mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej, a "pierwsze rejestracje takich pojazdów były ponad 11 proc. mniejsze niż przed rokiem" - pisze "GW". Mimo spadków, sprzedaż aut elektrycznych w UE wzrosła jednak w stosunku do zeszłego roku o 4 proc., co świadczy o dalszym, choć wolniejszym rozwoju rynku.

kpo, wsparcie, rolnictwo, rolnictwo ekologiczne

Rząd zatwierdził rewizję KPO. Więcej środków na rolnictwo i rezygnacja z podatku od pojazdów spalinowych

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała we wtorek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. - Zastąpimy podatek od aut spalinowych dopłatami do zakupu...

"W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych o napędzie wyłącznie elektrycznym była w UE aż o 37 proc. wyższa niż rok wcześniej" - pisze "GW". Dodano, iż "w tym roku nie widać szans na powtórkę takiego skokowego wzrostu" co zmusza koncerny motoryzacyjne do powściągnięcia planów przyspieszenia elektryfikacji swoich aut.

"W USA w 2023 r. sprzedaż nowych aut o napędzie czysto elektrycznym zwiększyła się aż o 47 proc., licząc rok do roku. Ale przez pierwsze trzy miesiące 2024 r. sprzedaż takich pojazdów w Stanach Zjednoczonych była tylko o 3,3 proc. większa niż przed rokiem" - pisze "GW". "Dwa lata temu Amerykanie na pniu wykupywali auta z napędem czysto elektrycznym. W tym roku takie pojazdy czekają u dilerów na nabywcę średnio 136 dni, niemal dwa razy dłużej niż przeciętny nowy samochód z napędem wyłącznie spalinowym - wynika z szacunków firmy analitycznej Cox Automotive" - pisze Gazeta Wyborcza.

Jak pisze "GW", Międzynarodowa Agencja Energii (MAE) nie podziela tych pesymistycznych prognoz. "W zaprezentowanym pod koniec kwietnia raporcie MAE wskazała, że w zeszłym roku na świecie sprzedano 14 mln nowych samochodów elektrycznych, o 3,5 mln sztuk więcej niż rok wcześniej. A w tym roku według MAE na drogi świata może wyjechać 17 mln nowych aut elektrycznych" - podaje "GW".

Poleć
Udostępnij