W ostatnich miesiącach udział paczkowanych produktów wzrósł o 5 pkt proc. i dziś stanowi ok. 35 proc. sprzedaży. Kupując takie wędliny, konsument zyskuje wówczas informację o produkcie i producencie, a jakość wędlin jest dla klientów coraz ważniejsza.
W ostatnich miesiącach udział paczkowanych produktów wzrósł o 5 pkt proc. i dziś stanowi ok. 35 proc. sprzedaży. Kupując takie wędliny, konsument zyskuje wówczas informację o produkcie i producencie, a jakość wędlin jest dla klientów coraz ważniejsza.
- Rynek wędlin w Polsce jest stabilny - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Beata Korab-Białobrzeska, członek zarządu Zakładów Mięsnych Henryk Kania.
- Nie rośnie on w kategoriach ilościowych. Bardziej widzimy zmiany wartościowe, które wynikają przede wszystkim ze wzrostu spożycia wędlin wysokiej jakości, które charakteryzują się wyższą średnią ceną za kilogram - dodaje
W ostatnich miesiącach konsumenci zaczęli kupować więcej produktów paczkowanych, kosztem tych sprzedawanych na wagę. Jak wynika z danych firmy analitycznej GfK we wrześniu udział wolumenowy wędlin paczkowanych w całej kategorii wzrósł do 34,9 proc., podczas gdy jeszcze w czerwcu miały one 29,7 proc. udziałów w rynku.
- Następuje dynamiczny wzrost sprzedaży wędlin paczkowanych, które zawsze cieszyły się nieco mniejszym zainteresowaniem konsumentów niż produkty ważone na miejscu. Zmienia się struktura handlu, czyli coraz większy udział w dystrybucji kanału nowoczesnego i dyskontów. Istotny jest też wzrost świadomości konsumenckiej. Klienci są coraz bardziej świadomi tego, jakie wędliny chcą spożywać i z czego się one składają - przekonuje Korab-Białobrzeska.
Jak podkreśla, tylko kupując wędlinę paczkowaną, konsument zyskuje informację o składzie czy terminie przydatności do spożycia.
Zmiany preferencji konsumentów dotyczą poszczególnych grup produktowych. Ogólnie na rynku dominują dwie podstawowe: kiełbasy (zarówno podsuszane, jak i zwyczajne) oraz szynki. Stanowią one łącznie 50 proc. całego rynku wędlin w kategoriach wartościowych.
- Na uwagę zasługują natomiast segmenty niszowe. Produktem, który w ostatnim okresie dynamicznie się rozwija, są kabanosy. Konsumenci postawili na kabanosy premium, które muszą być odpowiednio opakowane i dostarczać podstawowe informacje - mówi członek zarządu ZM Henryk Kania.
W przypadku zakupu wędlin paczkowanych konsument w większym stopniu przy wyborze kieruje się marką.
- Proporcja w sprzedaży produktów paczkowanych i na wagę wciąż będzie się zmieniać na korzyść pierwszych produktów. Mam nadzieję, że pomoże w tym akcja edukacyjna, którą zamierzamy uruchomić w przyszłym roku. Chcemy, by wzrósł udział wędlin paczkowanych w koszyku konsumenta - wyjaśnia Korab-Białobrzeska.
Polski rynek wędlin jest jednak bardzo przywiązany do tradycyjnych wyrobów. Coraz lepiej sprzedają się więc produkty wysokiej jakości, wytwarzane z dużej ilości mięsa, ale przez to droższe (informacja o ilości produktu wytworzonego ze 100 gramów mięsa powinna znajdować się na metce opakowania).
- Czynnik mięsności jest brany pod uwagę i obecnie jest moim zdaniem główn- kryterium wyboru - potwierdza Korab-Białobrzeska.
Chociaż wędliny wieprzowe nadal stanowią zdecydowaną większość produktów sprzedawanych przez zakłady wędliniarskie, coraz większym powodzeniem cieszą się także produkty drobiowe.
GfK szacuje, że wartość rynku mięs i wędlin przekroczy w tym roku poziom 27 mld zł. Na same wędliny polscy konsumenci przeznaczają ponad połowę tej kwoty, czyli ok. 14,5 mld zł.