UOKiK sprawdza, czy firmy wprowadzały konsumentów w błąd

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (zac) | redakcja@agropolska.pl
13-06-2016,11:40 Aktualizacja: 13-06-2016,11:55
A A A

Myślałem, że podpisuję (…) kontynuację umowy, a nie zawieram nową - to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii elektrycznej. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd

Firma Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni zajmują się sprzedażą energii elektrycznej. Obie spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, telefonia polska razem, spółka pgt

Uważajcie na Telefonię Polska Razem! UOKiK ostrzega przed oszustami

Spółka PGT, działająca pod nazwą Telefonia Polska Razem, wprowadza konsumentów w błąd - poinformował w komunikacie UOKiK. Ze skarg napływających do urzędu wynika, że klienci w wyniku błędnych informacji zmieniają operatora i zawierają...
UOKiK wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko obu spółkom po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej. 

- Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy). Najsłabsi uczestnicy rynku powinni dysponować rzetelną informacją o przedstawianej im ofercie.

drób, produkcja, Farmio, Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza

Nieuczciwe praktyki w branży drobiarskiej. Sprawa w UOKiK

Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza złożyła do UOKIK zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przez Farmio SA praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dlaczego? Komunikaty wykorzystywane przez producenta sugerują, że...
Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.  

Zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia.

Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy.

Zdaniem UOKiK takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Poleć
Udostępnij