Szara strefa wciąż ma się dobrze na rynku paliw
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła przeciwdziałanie szarej strefie na rynku paliw ciekłych w 2015 i w pierwszej połowie 2016 roku - poinformowała NIK w komunikacie.
Jak informuje izba, w kontrolowanym okresie nie udało się doprowadzić do ograniczenia liczby podmiotów działających w szarej strefie lub dokonujących oszustw podatkowych, chociaż problem został zidentyfikowany już w 2012 r.
Szara strefa hamuje rozwój Polski. Państwo traci miliardy
Według NIK po wprowadzeniu pakietu paliwowego i pakietu energetycznego, co nastąpiło w trzecim kwartale ubiegłego roku, dało się zaobserwować silny wzrost legalnej sprzedaży paliw ciekłych. Przełożyło się to na zwyżkę dochodów budżetowych.
"Rekordowe zyski wykazały też dwie największe spółki sektora paliw ciekłych. Jeśli tendencja utrzyma się w 2017 r. będzie świadczyło o tym, że walka z szarą strefą w sektorze paliwowym staje się skuteczniejsza" - czytamy w komunikacie NIK. Izba przypomina, że rynek paliw w Polsce wart jest około 100 mld zł.
Biorąc pod uwagę, że daniny na rzecz państwa stanowią około 50 proc. wartości obrotów, roczne dochody Skarbu Państwa z obrotu paliwami (akcyza, VAT, opłata paliwowa) wynoszą ok. 50 mld zł.
Głównym problemem tej branży jest przestępczość w obrocie paliwami ciekłymi.
Chcą zwolnić rolników z podwyżki opłaty paliwowej. Są pisma do ministrów
"Firma doradcza Ernst & Young (EY) oszacowała, że w 2013 r. straty dla budżetu państwa z tytułu wyłudzeń podatku VAT w obrocie olejem napędowym wynosiły od 4,3 do 5,8 mld zł. Z kolei według szacunków firmy doradczej PwC w 2014 r. wyłudzenia VAT w polskiej gospodarce wyniosły niemal 50 mld zł, z czego ponad 20 proc. dotyczyło właśnie obrotu paliwami. Straty z samych tylko nieodprowadzonych podatków od sprzedanych paliw wyniosły w 2014 r. ok. 8 mld zł" - informuje NIK.
W pokontrolnych wnioskach NIK stwierdza, że działalność sektora paliw ciekłych regulowana jest przez bardzo wiele ustaw i innych przepisów prawa. Występują przy tym niespójności w obowiązujących regulacjach, a także rozbieżne definicje dotyczące tych samych elementów.
Izba zwróciła też uwagę na konieczność ujednolicenia regulacji dotyczących kontroli przeprowadzanych przez byłe organy kontroli skarbowej, organy podatkowe i organy celne, a od 1 marca 2017 r. przez Krajową Administrację Skarbową.
Według NIK konieczne jest także wzmocnienie organizacyjne i kadrowe Urzędu Regulacji Energetyki. Należy także zapewnić odpowiednie środki finansowe, które umożliwią realizację nowych zadań URE, w tym określonych w pakiecie paliwowym i pakiecie energetycznym.