Są wyniki badań paliw. Najczęściej kwestionowane są próbki oleju napędowego

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
02-05-2023,10:15 Aktualizacja: 02-05-2023,10:17
A A A

1,34 proc. skontrolowanych próbek paliw ciekłych zakwestionowała w ubiegłym roku Inspekcja Handlowa, czyli nieco mniej niż w 2021 r. (1,72 proc.). Podobnie jak w latach poprzednich, wśród kwestionowanych próbek dominował olej napędowy.

Kontrolom w tym zakresie podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów (np. Policji) i wyników z poprzednich lat.

- Stały monitoring jakości paliw ciekłych przynosi efekty. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. W kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała. W 2022 r. zakwestionowaliśmy mniej niż 1,5 proc. próbek – stwierdził cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wiktor Szmulewicz, projekt ustawy dotyczący obrotu paliwami, KRIR, ministerstwo finansów

KRIR krytykuje projekt ustawy dotyczący obrotu paliwami. Jest szkodliwy dla rolników

Krajowa Rada Izb Rolniczych negatywnie zaopiniowała projekt ustawy dotyczącej obrotu paliwami. Jej zdaniem narusza prywatność rolników i jest sprzeczny z zasadą minimalizacji regulacji. Według prezesa Wiktora Szmulewicza zmiany są szkodliwe...

Losowo i w wyniku sygnałów

W 2022 r. Inspekcja Handlowa zbadała 1598 próbek paliw ciekłych (833 próbki benzyn i 765 oleju napędowego), 317 próbek LPG i 1 próbkę lekkiego oleju opałowego. 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego, 2 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: kujawsko‑pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.). W ostatnich latach (2016–2022) kontrole w hurtowniach paliw oraz u producentów i magazynujących paliwa ciekłe nie wykazały nieprawidłowości.

„W wyniku kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach – co daje 3,15 proc. zbadanych. Niewłaściwą jakość odnotowaliśmy w 4 województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim. Do kontroli trafiła także 1 próbka lekkiego oleju opałowego, która przeszła pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie badane w latach 2013-2021 próbki spełniały wymagania jakościowe” – czytamy w komunikacie UOKiK.

oszustwa na oleju, olej napędowy, KAS, CBŚP

Uwaga na oferty tańszego oleju napędowego. To może być podróbka

Przekonuje o tym działalność grupy przestępczej rozbitej przez funkcjonariuszy z Centralnego Biura Śledczego Policji i Krajowej Administracji Skarbowej. Jej członkowie wprowadzali na rynek różne oleje jako napędowy, oferując produkt po...

Kwestionowane parametry

Przepisy określają parametry paliw wpływające na zanieczyszczenie środowiska oraz prawidłowe funkcjonowanie pojazdów, także w różnych porach roku. I tak, nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,

- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,

- zawartość wody – stwierdzono niezgodność pod tym względem w przypadku 1 próbki; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W benzynach kwestionowano:

- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.

W próbkach LPG nieprawidłowości dotyczyły:

- zawartości siarki oraz działania korodującego na miedź – wysoka zawartość siarki i przekroczenia drugiego parametru mogą powodować korozję elementów silnika,

- pozostałości po odparowaniu – określa to skłonność gazu do odkładania osadów w silniku.

Podrobiony olej napędowy, Krajowa Administracja Skarbowa, kas, handel olejem

Podrobiony olej napędowy trafiał do rolników. Grupa przestępcza rozbita

Nielegalnie sprzedali ponad 105 mln litrów paliwa, wystawili faktury poświadczające nieprawdę na ponad 117 mln zł i narazili Skarb Państwa na straty sięgające 190 mln zł - tak śledczy "wyceniają" członków rozbitej grupy...

Nieprawidłowości z konsekwencjami

W konsekwencji inspektorzy wydali 11 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 18 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz policję.

„Analiza wyników kontroli paliw ciekłych w 2021 i 2022 r. wskazuje na poprawę jakości benzyny w obu częściach systemu. Podobnie jak w latach poprzednich, wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominował olej napędowy” – wskazuje UOKiK.

I przypomina, że jeśli konsument uważa, że paliwo złej jakości uszkodziło silnik jego pojazdu, może złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.

Poleć
Udostępnij