Przez elbląski port mogą być transportowane zboża, pasze i drewno
Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycje są w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach.
Nowa perspektywa unijna dla Elbląga to również duże inwestycje infrastrukturalne oraz wzmacnianie szkolnictwa zawodowego, tak by odpowiadać na potrzeby lokalnych firm.
– Koncentrujemy się głównie na tym, żeby wykorzystać jak najwięcej środków z Unii Europejskiej. To są m.in. inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców, czyli drogowe. Między innymi dokończenie rozbudowy linii tramwajowej na ul. 12 lutego, która połączy najkrótszą nitką północ z południem miasta. Chcielibyśmy połączyć Zatorze z resztą miasta wiaduktem, tak żeby zminimalizować korki tworzące się przed przejazdem kolejowym – wymienia w rozmowie z agencją Newseria prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Komisarz UE: powstanie zespół ds. kanału przez Mierzeję Wiślaną
– Chcemy również rozwijać port. Mamy na liście indykatywnej kilka przedsięwzięć związanych z rozwojem tego portu. Zapowiedzi, które się pojawiają, pozwalają mieć nadzieję, że w tej kadencji powinny się rozpocząć działania związane z rozwojem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łącząc bezpośrednio port z Bałtykiem – mówi Witold Wróblewski.
O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. W listopadzie 2015 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podkreślał, że wznowienie prac nad koncepcją nowej drogi wodnej i sama budowa kanału będą jednym z najważniejszych zadań nowego resortu.
Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw.
Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.
[WIDEO] Mówi Witold Wróblewski, prezydent Elbląga
Polskie stocznie i porty odzyskują znaczenie w Europie
– Poza infrastrukturą istotne będą także inwestycje w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Chcemy rozwinąć szkolnictwo zawodowe w Elblągu zgodnie z potrzebami rynku pracy. Wielu przedsiębiorców w tej chwili narzeka na brak wykwalifikowanej kadry, a my chce to zmienić – mówi Wróblewski.
Jak wynika z danych GUS, bezrobocie w Elblągu na koniec grudnia 2015 roku wyniosło 12,9 proc., w całym powiecie elbląskim – 23 proc.
Jako subregion Elbląg w nowej perspektywie otrzyma środki z tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do wykorzystania dla miasta i sąsiadujących gmin będzie 36 mln euro. Na realizację regionalnego programu operacyjnego Warmia i Mazury do 2020 roku trafi ponad 1,7 mld euro.