Lubimy zakupy na bazarku. Ale brakuje na nie czasu
Zakupy owoców i warzyw są coraz częściej planowane. Ma to związek z epidemią koronawirusa, ale również z oszczędnością i niechęcią do marnowania żywności - brzmi jeden z wniosków płynących z "Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców".
Są realizowane przez Kantar Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. I mogą wskazywać, że pandemia zmienia proces zakupów, bo konsumenci m.in. zaczęli lepiej je planować, by zmniejszyć liczbę wizyt w sklepie i skrócić czas na to przeznaczany.
Żywność prosto z gospodarstwa. Co trzeba wiedzieć?
- Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które muszą być w domu. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod impulsem, gdy coś się podczas zakupów spodoba - mówi Agata Zadrożna z Kantar Polska.
Zakupy najchętniej robimy koło domu lub "po drodze". Teoretycznie preferujemy bazarki - w związku z wiarą, że sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę - ale często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu.
- Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Samochód budzi większe zaufanie niż stragan ("prosto z samochodu"). Podobnie działa mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że sprzedaje osoba, która uprawia. Warto zauważyć, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam - przekonuje Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.
Wędliny miały być świeże i pachnące, a ich jakość zagrażała konsumentom
Z badania wynika, że kupujemy to, co jest dostępne tam, gdzie zaopatrujemy się w warzywa i owoce. A chcielibyśmy, aby sklepy oferowały większy wybór odmian, by nabywać odpowiednie do planowanej potrawy lub preferencji smakowych.
Wśród czynników branych pod uwagę przy zakupie warzyw i owoców na czoło wysuwają się: naturalność (postrzegana jako jak najmniejsza ilość nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu, nie w szklarni), polskość (głównie ze względu na krótki czas transport i wspieranie polskich producentów), przewidywalność smaku czy znajomość drogi, jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki.
"Rosnącym trendem jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt gwarantuje m.in. możliwość dłuższego przechowywania" - czytamy w komunikacie.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś