Jemy coraz mniej chleba. Piekarnie pod presją dyskontów i marketów
Statystyczny Polak zjada obecnie około 45 kg pieczywa rocznie, a jeszcze kilka lat temu ponad 60 kg. Dlaczego spożycie chleba w kraju systematycznie spada?
- Przede wszystkim rośnie popularność zastępników pieczywa, takich jak makaron czy kasze lub ryż, a ponadto chleba jemy po prostu mniej. Dawniej preferowaliśmy duże bochny, teraz kupujemy mniej pieczywa - wyjaśnia Andrzej Piętka, ekspert z Akademii Wypieków w rozmowie z Polskim Radiem.
Zamiast chleba, coraz częściej wybieramy chrupkie pieczywo
Znawca tematu dodaje, że w Polsce zmniejsza się popularność pieczywa pszennego, a coraz większą popularność zdobywa tzw. ciemne oraz typu włoskiego. Coraz więcej pieczywa wypiekają i sprzedają markety oraz dyskonty. Nasz rynek jest ponadto nie tylko bardzo rozproszony, ale i konkurencyjny.
- Nie ma wspólnego zamysłu, jak poradzić sobie ze spadkiem spożycia, trwa ostra walka konkurencyjna, jak przejąć klienta, zaoferować mu atrakcyjny produkt. A to nie jest dobre dla polskiego chleba - przekonuje Piętka.
Ekspert dodaje, że można jednak podjąć walkę o zdrowy rynek bowiem na pewno jest na nim miejsce dla piekarni specjalistycznych, które będą w stanie zaoferować wyjątkowy, rzemieślniczy produkt.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś
źródło: Polskie Radio