Drobiarze uruchomili własny instytut analiz ekonomicznych

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
14-09-2024,7:10 Aktualizacja: 14-09-2024,7:57
A A A

W ramach projektu finansowanego przez Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego uruchomiono AgroInstytut, który na zasadach non profit będzie przygotowywał i udostępniał dane i analizy przydatne hodowcom drobiu - poinformował Paweł Podstawka, przewodniczący KFHDiPJ.

Jak powiedział PAP Paweł Podstawka, przewodniczący Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj, celem projektu prowadzonego przy KFHDiPJ pod nazwą AgroInstytut jest udostępnienie zebranych i opracowanych przez profesjonalistów danych dla całej branży drobiarskiej w Polsce. Projekt będzie realizowany przez najbliższe dwanaście miesięcy, a dane analityczne będą aktualizowane raz w tygodniu.

glw, jażdżewski, chiny, drób

GLW: wstrzymanie przez Chiny importu polskiego drobiu nie zakłóci ustaleń ws. regionalizacji

Zawieszenie przez Chiny importu drobiu z Polski z powodu wykrytej u nas grypy ptaków nie wpłynie na ustalenia dotyczące regionalizacji, które mają być sfinalizowane do końca br. - zapewnił w piątek PAP główny lekarz weterynarii...

Nasz kraj stał się europejskim potentatem w produkcji drobiu między innymi dlatego, że branża drobiarska nie tylko potrafi zapewnić odpowiednie warunki w swoich fermach, ale także dlatego, że potrafi liczyć. Przy obecnej globalizacji, biorąc pod uwagę skalę i zróżnicowanie zmiennych gospodarczych, chcemy, żeby wszyscy uczestnicy rynku mieli równe szanse i opierali swoje decyzje o twarde dane ekonomiczne a nie spekulacje. Potrzebne do tego są dobre, przygotowane przez specjalistów dane i analizy, tak by na ich podstawie można było podejmować właściwe decyzje. Nasz think tank, który nazwaliśmy AgroInstytutem jest właśnie takim miejscem” – wyjaśnia Podstawka.

Na stronie prowadzonej przez specjalistów AgroInstytutu będą zamieszczane informacje dotyczące m.in. sytuacji na rynku kukurydzy, pszenicy, rzepaku, śruty sojowej i rzepakowej oraz nośników energii, a nawet pogody.

Podstawka podkreśla, że dostęp do danych jest całkowicie bezpłatny, a sam projekt ma charakter otwarty, do którego dołączają kolejni eksperci. Według zapewnień Podstawki, prowadzony przy KFHDiPJ projekt ma pełną autonomię, a działający w AgroInstytucie specjaliści przygotowują dane, z których korzystać mogą wszyscy przedstawiciele branży.

ośrodek badawczy, drób, salmonella, produkcja drobiu

Współpraca producentów drobiu z uniwersytetem. Powstanie ośrodek badawczy wyspecjalizowany w zwalczaniu salmonelli

Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj, wspólnie z Uniwersytetem Gdańskim i Univentum Labs, planują stworzyć ośrodek badawczy wyspecjalizowany w zwalczaniu salmonelli. W poniedziałek podpisano w tej sprawie...

Nam, płatnikom na Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, zależy na utrzymaniu pozycji branży i to zarówno dużych graczy, jak i hodowców posiadających mniejsze stada. Chcemy, by polska żywność docierała do jak największej liczby odbiorców na całym świecie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w warunkach coraz ostrzejszej konkurencji, w której uczestniczą prawdziwe potęgi o zasięgu globalnym, musimy uzbroić się przede wszystkim w wiedzę, dającą nam możliwość właściwego reagowania na zmienne. Wielkie firmy mogą sobie pozwolić na tworzenie własnych ośrodków analitycznych, dlatego liczymy na zainteresowanie opracowaniami przygotowanymi przez AgroInstytut głównie ze strony średnich i małych ferm, których właściciele nie mają środków, czasu lub wiedzy na ich zakup lub poszukiwanie i opracowywanie analiz we własnym zakresie. Dane te jako obraz branży, a nie jednej czy drugiej firmy, są także potrzebne organizacjom czy też instytucjom przy stole negocjacyjnym gdzie zapadają kluczowe dla branży decyzje" – wyjaśnia Podstawka.

Według danych Krajowej Rady Drobiarskiej – Izby Gospodarczej, Polska jest od lat jest w ścisłej czołówce producentów mięsa drobiowego i producentów jaj w UE. Obecnie około 20 proc. unijnej produkcji mięsa i podrobów drobiowych pochodzi z Polski, a wartość eksportu wyniosła 3,2 mld euro. Ponad 60 proc. wolumenu eksportu mięsa drobiowego z Polski trafiło na rynek unijny.

Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego powstał na mocy ustawy z 2009 roku. Celem funduszu, który dysponuje pieniędzmi pochodzącymi od hodowców, jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych. Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję, składającą się z 3 przetwórców, 5 producentów i przedstawiciela izb rolniczych. Obsługę prawną i techniczno-biurową funduszu zapewnia Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Poleć
Udostępnij