Związek włoskich rolników: 120 mld euro rocznie - to wartość fałszowanej na świecie naszej żywności
Na 120 miliardów euro rocznie oszacowano wartość fałszowanej co roku na świecie włoskiej żywności. Związek rolników Coldiretti podał w poniedziałek, że jedną trzecią podróbek parmezanu, mozzarelli i innych specjałów wyprodukowano w USA. Dwie trzecie produktów sprzedawanych za granicą jako włoskie nie pochodzi z Italii.
W Stanach Zjednoczonych sześć na siedem produktów przedstawionych jako włoskie jest podrobionych - wynika z raportu rolniczej organizacji.
Kraj ten, zaznaczono, przewodzi w fałszowaniu spożywczej marki Made in Italy.
Sprzedaje się tam fałszowaną włoską żywność za 40 miliardów euro.
90 procent serów na rynku amerykańskim, przedstawianych jako włoskie, wyprodukowano faktycznie w Wisconsin, Kalifornii i w Nowym Jorku. W tamtejszych zakładach fałszuje się parmezan, owczy ser Pecorino Romano, Asiago, Gorgonzolę i Provolone.
Produkcja imitacji włoskich serów osiągnęła w zeszłym roku rekordowe rozmiary: 2,7 miliona ton - alarmują włoscy rolnicy. Zaznaczyli, że przekroczyła ona wielkość produkcji serów amerykańskich.

Miód wśród najczęściej fałszowanych produktów spożywczych
Podrabianie włoskiej żywności jest według organizacji “problemem planetarnym”. Zwróciła uwagę na zjawisko marketingowe określane jako "Italian sounding", czyli przywłaszczanie sobie przez producentów nazw i wizerunków na etykietach nawiązujących do tradycji kulinarnej Italii. W rezultacie ponad dwa na trzy produkty sprzedawane na świecie jako włoskie nie pochodzą z tego kraju.
Ponadto związek Coldiretti przedstawił wyniki sondażu, w którym 60 procent Włochów przyznało, że odkryło we włoskich restauracjach za granicą dania przygotowane niezgodnie z tradycją kulinarną ich kraju i ze składników, których nigdy nie użyłby rodzimy kucharz.
Za największe "bluźnierstwo" uznano pizzę z ananasem, bardzo popularną w USA.
- W ten sposób "szerzą się fałszywe włoskie produkty i dania" - ostrzegł prezes Coldiretti Ettore Prandini.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś