Trwa rozgrywka ws. polityki promocji UE. Rolnicy: Nie może ona dyskryminować produktów mięsnych czy wina
Ważą się losy kompromisu w kwestii ostatecznego kształtu reformy polityki promocji UE jeśli chodzi o żywność. Próby jego wypracowania podejmuje wciąż Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa Komisji Europejskiej.
„Czy i kiedy próby te zakończą się powodzeniem, nie wiemy, ale cały czas twardo opowiadamy się za utrzymaniem inkluzywnego charakteru polityki promocji, która wspiera sektor rolny i zrównoważone praktyki równo i proporcjonalnie. Nie może ona dyskryminować produktów mięsnych czy wina, które są ważnym elementem europejskiego dziedzictwa kulinarnego oraz kluczowym element utrzymania działalności rolniczej na obszarach wiejskich. Bardzo tu liczymy na dalsze poparcie komisarza ds. rolnictwa Janusza Wojciechowskiego, który bardzo dobrze rozumie istotę unijnej polityki promocji, ważnego elementu Wspólnej Polityki Rolnej” – stwierdził cytowany w informacji prasowej Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i jednocześnie ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Wierzbicki jest też przewodniczącym grupy roboczej „Promocja” organizacji europejskich rolników Copa-Cogeca, Podczas ostatniego posiedzenia tej grupy został wybrany na kolejną kadencję.
Wegański lobbing uderzy w rolnictwo? Promocja mięsa musi pozostać
Potrzebne finansowanie
Europejscy farmerzy zwracają uwagę, że przez lata polityka promocji, która jest finansowana z I filara Wspólnej Polityki Rolnej, jest głównym motorem zwiększania świadomości na temat jakości produktów rolnych i spożywczych z UE oraz zwiększania konkurencyjności unijnego sektora rolnego. Oprócz osiągnięcia głównych celów, już teraz przyczynia się do zwiększenia zrównoważenia systemu żywnościowego UE i wspiera globalną produkcję i konsumpcję bardziej zrównoważonych produktów. Odgrywa ona także ważną rolę w dyplomacji gospodarczej komisarza ds. rolnictwa. Aby polityka promocji nadal miała pozytywny wpływ na rolnictwo i społeczności lokalne, oprócz zachowania pierwotnych celów, konieczne jest również zapewnienie jej odpowiedniego finansowania.
Główne cele muszą zostać
Wiele organizacji reprezentujących rolników, producentów, przetwórców i handlowców żywności prosi od dłuższego czasu Komisję Europejską o szybkie opublikowanie propozycji rewizji zasad polityki promocji. Robi to też wiele organizacji pozarządowych, które chcą wykluczenia mięsa i wina, a zamiast tego promowania alternatywnych białek.
„Reforma ma sens i jest pożądana, o ile utrzymane zostaną jej główne cele i zakres oraz wprowadzone zostaną ulepszenia w kierunku niezbędnej elastyczności” - wyjaśnił Wierzbicki.
Budżet programów promocyjnych w 2023 r. wynosi 185,9 mln euro. Z tego 89 mln euro przeznaczonych jest na „proste” programy, czyli zaproponowane przez jedną lub więcej organizacji pochodzących z jednego kraju. Na programy „multi” - składane przez organizacje pochodzące z dwóch lub więcej krajów UE - zarezerwowano 87,5 mln euro. Kolejne 9,5 mln euro pozostaje w dyspozycji Komisji Europejskiej na jej własne inicjatywy.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś