Zapomnijmy o eksporcie do Rosji. Teraz czas na Afrykę
Coraz więcej ekspertów przyznaje, że ponowne otwarcie rosyjskiego rynku dla produktów z Polski to bardzo odległa perspektywa. Właśnie dlatego trzeba szukać nowych rynków zbytu, które często są oddalone od naszego kraju o tysiące kilometrów.
Jednym z najbardziej obiecujących kierunków dla sektora rolno-spożywczego wydaje się afrykańskie Maroko. To właśnie tu są odbiorcy, którzy doceniają jakość i smak żywności z Polski.
Ale potrzeby są znacznie większe. Specjaliści podkreślają, że ze względu na rosnącą liczbę ludności (1 proc. rocznie) i dochodów można spodziewać się dalszego wzrostu popytu importowego.
Jak wygląda struktura geograficzna marokańskiej wymiany towarowej? Dominują kraje z Europy (60 proc. całkowitych obrotów Maroka, w tym Unia Europejska - 50 proc.) i Azji (24 proc.). Kolejne miejsca zajmują państwa z obu Ameryk oraz Afryki.
Najważniejszymi partnerami handlowymi Maroka są: Francja (15 proc.), Hiszpania (14 proc.), Stany Zjednoczone (6 proc.), Chiny i Włochy (po około 5 proc.), Arabia Saudyjska oraz Rosja (po około 4 proc.).
Jak wyglądają kontakty handlowe jeżeli chodzi o firmy z Polski? Niestety, udział Maroka w całym naszym eksporcie produktów rolno-spożywczych w 2013 r. stanowił zaledwie 0,1 proc., a w imporcie był bliski zera.
W latach 2009-2013 wartość eksportu wykazywała tendencję wzrostową. W 2013 r. wyeksportowano towary o łącznej wartości 21,5 mln dolarów wobec 7,4 mln dolarów w 2009 r. - informują organizatorzy II edycji targów WorldFood Warsaw, które mają na celu dalsze zwiększenie wymiany handlowej.
Na początku 2014 r. nastąpił jednak znaczący wzrost obrotów w handlu produktami rolno-spożywczymi. Wartość eksportu do Maroka (pierwsze 8 miesięcy) ukształtowała się na poziomie 66,8 mln dolarów i trzykrotnie przewyższyła wartość eksportu w całym 2013 r.
W strukturze asortymentowej eksportu dominowało ziarno zbóż (w roku 2009, 2010 i 2013 r. była to pszenica oraz meslin, a w 2012 r. - jęczmień). W 2013 r. pszenica i meslin stanowiły 83 proc. wartości tego eksportu. Ważną rolę odgrywają produkty mleczarskie (9 proc.), przede wszystkim odtłuszczone mleko w proszku.
Jak nawiązać kontakty handlowe z marokańskimi odbiorcami? Więcej o możliwościach współpracy polsko-afrykańskiej będzie można dowiedzieć podczas Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw 2015 (14-16 kwietnia). Szczególnie ciekawie zapowiada się panel dyskusyjny "Nowe perspektywy eksportowe dla polskiej branży rolno-spożywczej - rynki dużych możliwości".