W 2014 roku Polska sprzedała 226 tys. ton jaj i przetworów. To o 7 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość eksportu spadła o 2 proc. do 240 milionów euro.
W 2014 roku Polska sprzedała 226 tys. ton jaj i przetworów. To o 7 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość eksportu spadła o 2 proc. do 240 milionów euro.
Dodatnie saldo w handlu zagranicznym tego sektora wzrosło jednak w skali roku o 0,4 proc. do 188 mln euro - informuje FAMMU/FAPA. To efekt mniejszego importu (o 22 proc. - do 5 tys. ton) przy niższych wydatkach (o 12 proc. - 52 mln euro).
Jaja spożywcze (średnia klas M i L) kosztowały przed rokiem przeciętnie 523,3 zł za 100 kilogramów (125 EUR/100 kg) i były o 2 proc. tańsze od średnich stawek w UE i o 3 proc. tańsze jak przed rokiem.
Największymi partnerami handlowymi Polski w sektorze jaj i przetworów pozostały tradycyjnie państwa Unii Europejskiej. Nasze produkty trafiły przede wszystkim do Niemiec, Holandii, Włoch i Czech. Te cztery państwa miały aż 68 proc. udziału w wartości eksportu. Z krajów trzecich największym odbiorcą jaj z Polski został się Irak.
Głównymi dostawcami produktów do naszego kraju były z kolei... Holandia, Niemcy, Francja i Czechy, skąd sprowadzono ponad 60 proc. towarów.