Karmimy Niemców i dajemy im... popalić
Aż jedną dziesiątą sukcesu eksportowego za Odrą nasza branża rolno-spożywcza zawdzięcza papierosom. Dzięki podwyżce cen wartość eksportu skoczyła aż o 79 proc.
"Który towar klasyfikowany jako żywność może być przebojem handlu Polski i Niemiec? Mięso, alkohol? Nie. To papierosy. Niemcy są największym odbiorcą naszego eksportu rolno-spożywczego, a głównym produktem są właśnie wyroby tytoniowe. I Polska, a właściwie czołowe światowe koncerny produkujące w Polsce, zarabia na tym coraz więcej" - pisze "Rzeczpospolita".
Lewe papierosy w gospodarstwie i rzepaku
Dziennik dodaje, że według danych GUS wartość eksportu cygar i papierosów do zachodnich sąsiadów wzrosła w tym roku już o 78 proc., do 227 mln euro. To cieszy, ale i dziwi zarazem, ponieważ liczba wysłanych papierosów wzrosła "jedynie" o 18 proc.
To dane za pierwszych pięć miesięcy 2018 r. w porównaniu z takim samym okresem 2017 r. Jeszcze lepsze dane widać w eksporcie za cały 2017 r. - wartość sprzedaży papierosów do Niemiec podwoiła się z 272 mln do 559 mln euro. Wysłaliśmy wówczas 28,5 mld sztuk, czyli blisko półtora miliarda paczek.
Ten szalony wzrost dochodów producentów papierosów dr Magdalena Bodył, ekspert Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, tłumaczy skokiem cen. Do tej pory stawka za papierosy eksportowane do Niemiec była dużo poniżej średniej ceny, po której papierosy były wysyłane z Polski po całym świecie.
Jeszcze w 2016 r. 1000 papierosów eksportowanych do Niemiec kosztowało średnio 8,9 euro, podczas gdy średnia cena eksportowa papierosów w 2016 r. wyniosła 13,5 euro. W 2017 r. stawka wzrosła o 14 proc., do 15,4 euro, za to cena papierosów eksportowanych do Niemiec skoczyła o 85 proc., do 16,5 euro za 1000 sztuk.
- Cena płacona przez importerów ma niewielki udział w finalnej cenie papierosów płaconej przez konsumenta - zauważa w rozmowie z gazetą dr Bodył. W Berlinie paczka papierosów kosztuje średnio 5,5 euro, 73,6 proc. z tego zabierają akcyza oraz VAT. U nas jest jeszcze nieco taniej, choć już coraz mniej - za paczkę płacimy średnio 3,19 euro, za to udział podatków wynosi 80,2 proc.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś