Handel z Japonią - hitem eksportowym jest polska mrożona wołowina

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Piotr Doczekalski PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
04-07-2024,12:30 Aktualizacja: 04-07-2024,12:33
A A A

Japońskie firmy są wymagające, jeżeli chodzi o jakość importowanych produktów, a negocjacje handlowe trwają zazwyczaj dłużej niż z partnerami zachodnimi – powiedział PAP Piotr Kucharczyk z Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Tokio.

W stolicy Japonii trwają targi firm z branży wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości XR Fair Tokio. Biorą w nich udział małe i średnie firmy z Dolnego Śląska. Ich przedstawiciele przyjechali tu w ramach zorganizowanej przez samorząd województwa dolnośląskiego misji "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza". Polscy przedsiębiorcy są na tokijskich targach nielicznymi przedstawicielami zachodnich firm rozwijających wirtualną rzeczywistość w takich obszarach, jak m.in.: produkcja, medycyna i opieka medyczna, budownictwo, marketing czy cyberbezpieczeństwo.

mrirw, resort rolnictwa, wiceminister, bartosik, japonia, honkong, wołowina, mięso, eksport, handel

Spotkanie z importerami wołowiny z Japonii i Hongkongu w ministerstwie. To ważne dla Polski rynki

Podczas poniedziałkowego spotkania wiceministra rolnictwa Ryszarda Bartosika z importerami wołowiny z Japonii i Hongkongu zaprezentowany został sektor wołowiny w Polsce – poinformowało w poniedziałek ministerstwo rolnictwa. Jak...

Przedstawiciel Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Piotr Kucharczyk, który w czwartek odwiedził stoisko dolnośląskich przedsiębiorców, w rozmowie z PAP zwrócił uwagę na specyfikę kontaktów handlowych polskich firm z japońskimi partnerami.

„Japoński partner jest na pewno wymagający, jeśli chodzi o jakość importowanych produktów. Polscy przedsiębiorcy, chcąc robić interesy w Japonii, muszą też z pewnością uzbroić się w cierpliwość, ponieważ proces decyzyjny i negocjacje trwają tu dłużej niż w krajach zachodnich” – powiedział Kucharczyk.

Jego zdaniem cierpliwość popłaca, ponieważ – jak ocenił - „klient japoński jest lojalny”. „Po nawiązaniu kontaktu i zdobyci zaufania ta współpraca na pewno będzie ponawiana przez japońskiego partnera” – wskazał Kucharczyk.

Pracownik PAIH zwrócił też uwagę na kulturę prowadzenia biznesu w kraju kwitnącej wiśni. „Tu przeważa myślenie grupowe, a nie indywidualne. Trzeba uzyskać zgody na poszczególnych szczeblach, aby móc kontynuować rozmowy. Drugą barierą jest bariera językowa. Przy negocjacjach z firmami japońskimi możne nie wystarczyć znajomość języka angielskiego, a konieczne będzie komunikowanie się w języku japońskim” - powiedział Kucharczyk.

Dodał, że Japończycy prowadząc biznes starają się unikać ryzyka. „Dlatego są nieufni, kiedy odzywa się do nich nowa spółka. Stąd tak ważny jest tu system poleceń – ktoś przedstawia daną osobę i ona wtedy zyskuje wiarygodność w oczach Japończyków” – tłumaczył.

Biuro PAIH pomaga polskim przedsiębiorcom w zainicjowaniu kontraktów z japońskimi firmami.

Z naszych obserwacji wynika, że najwięcej kontraktów zawieranych jest w branży rolno-spożywczej. Hitem eksportowym jest polska mrożona wołowina, ale eksportowane do Japonii są również przetworzone warzywa, mrożonki i przekąski” – wymienił Kucharczyk. Wskazał również na potencjał rozwoju współpracy polskich i japońskich firmy w branży wodorowej.

Sokołów S.A., wołowina, wołowina z kością, bydło mięsne, Chiny, eksport wołowiny, mięso wołowe

Sokołów ze zgodą na eksport wołowiny do Chin

Sokołów S.A. jako pierwszy polski producent uzyskał zgodę na eksport wołowiny do Chin. Jest to wynik pozytywnego przejścia przez firmę pełnej procedury rejestracyjnej. Uprawnionym zakładem jest Oddział Sokołów S.A. w Kole. To kolejne...

To druga edycja projekt "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza". W pierwszej wzięło udział około 60 firm, które uczestniczyły w blisko 400 spotkaniach biznesowych w różnych częściach świata. Zaowocowały one m.in. kontraktami o wartości 7 mln zł.

Projekt samorządu województwa dolnośląskiego finansowany jest w głównej mierze ze środków unijnych. W ramach pierwszej odsłony tego przedsięwzięcia dolnośląscy przedsiębiorcy, w tym wiele startupów, uczestniczyli m.in. w jednych z największych na świecie targach gier komputerowych - Tokyo Game Show czy targach Gitex 2022 w Dubaju, poświęconych technologii korporacyjnej i globalnej transformacji cyfrowej.

Pieniądze z budżetu "Going Global" przeznaczane są na organizację i pokrycie kosztów udziału dolnośląskich przedsiębiorstw w międzynarodowych targach, konferencjach, misjach gospodarczych oraz kampaniach promocyjnych. 

Poleć
Udostępnij